felipe-massa

De Braziliaanse Grand Prix zal dit weekeinde voor de 46ste keer worden gehouden en voor de 36ste keer op het circuit van Interlagos bij São Paulo. Een bijzondere editie, want dit jaar staat er voor het eerst in de geschiedenis van de Braziliaanse Grand Prix geen Braziliaan op de grid.

‘Formule 1 zonder Brazilianen is als een WK zonder Oranje’ liet Kees van de Grint, voormalig bandenstrateeg van Bridgestone, zich in 2017 ontvallen. Nu wij als Nederlanders een zomer achter de rug hebben waarbij het Nederlands Elftal daadwerkelijk ontbrak kunnen we ons een beetje voorstellen hoe dat komend weekeinde voor Brazilianen moet voelen.

José Carlos Pace

Maar liefst vijf Brazilianen wonnen de Braziliaanse Grand Prix ooit. Meteen bij de eerste officiële editie in 1973 was het raak. Emerson Fittipaldi won in een Lotus-Ford en herhaalde het kunstje een jaar later in een McLaren-Ford. Vervolgens was het de Braziliaanse Formule 1-coureur José Carlos Pace die in 1975 zegevierde. Hij zou in 1977 omkomen bij een vliegtuigcrash. In 1985 zou Interlagos naar hem worden vernoemd.

Ondertussen was de Formule 1 in 1978 al een jaartje uitgeweken naar Jacarepaguá en na twee edities op Interlagos zou het circuit negen jaar achtereen het toneel vormen voor de Braziliaanse Grand Prix. In totaal tien edities werden verreden op Jacarepaguá bij Rio de Janeiro, de laatste in 1989. De Braziliaan Nelson Piquet won hier tweemaal.

Ook Alain Prost had het hier naar zijn zin, de Fransman won vijf van de zes Braziliaanse Grands Prix die hij op zijn naam schreef en waardoor hij nog altijd bovenaan staat in de lijst van coureurs die de meeste overwinningen in een Braziliaanse Grand Prix behaalden. Bij terugkeer naar Interlagos in 1990 won Prost wederom, waarmee zijn totaal zoals gezegd op zes kwam.

Ayrton Senna

In 1991 won de meeste beroemde Braziliaanse coureur hier zijn eerste van twee Grands Prix, namelijk Ayrton Senna. Een kunstje dat alleen Felipe Massa hem nog nadeed in 2006 en 2008. Laatstgenoemde editie staat bij Formule 1 fans in het geheugen gegrift vanwege de zinderende ontknoping van het wereldkampioenschap bij de coureurs. Lewis Hamilton won ten koste van racewinnaar Massa de titel met een punt verschil. Het was zijn eerste van de vijf wereldtitels waarmee hij sinds twee weken in de recordboeken staat.

Wanneer zondag om 18.10 uur Nederlandse tijd de lichten doven boven het 4,309 kilometer lange circuit ‘tussen de meren’ is het niet ondenkbaar dat de Brazilianen achter de jonge Max Verstappen zullen gaan staan. De Nederlander was de smaakmaker tijdens de regenrace van 2016 waarin hij op indrukwekkende wijze opstoomde van een zestiende plek naar het podium. Hoewel de Red Bull-coureur vorig jaar geen potten kon breken met een vijfde plaats zette hij in de slotfase nog wel het ronderecord met 1:11,044 op zijn naam.

Pole

De pole is niet heilig op dit circuit. Op Interlagos werd van de 35 edities slechts 14 keer gewonnen vanaf pole. Op Jacarepaguá is deze statistiek zo mogelijk nog beroerder. Daar werd in tien edities slechts éénmaal van pole gewonnen. Vorig jaar ging de pole in een tijd van 1:08,322 nog naar Valtteri Bottas, die hem echter niet wist te verzilveren. Sebastian Vettel won toen na 71 ronden de race. Mocht de Fin, of zijn teamgenoot, er in slagen de eerste startplek te behalen dan zou dat de honderdste poleposition van Mercedes in de Formule 1 zijn.

Van de huidige coureurs wonnen alleen Vettel, Hamilton en Raikkonen ooit een Braziliaanse Grand Prix op ‘Interlagos’. Vettel won driemaal, en Hamilton en Raikkonen elk éénmaal. Laatstgenoemde deed dat in 2007 en schonk daarmee Ferrari de laatste rijderstitel tot op heden. Michael Schumacher wist viermaal te winnen op het legendarische circuit.

Opvallende afwezige in de lijst van winnaars is Fernando Alonso, De Spanjaard won hier nooit en heeft bovendien het ondankbare stokje overgenomen van Kimi Raikkonen wanneer het gaat om de coureur die de meeste races heeft gereden sinds zijn laatste overwinning, in zijn geval Spanje 2013.

Als het om gewonnen Grands Prix op het Autódromo José Carlos Pace gaat is Ferrari de meest succesvolle constructeur. De Italiaanse renstal won negen van de elf gewonnen Braziliaanse GP’s op dit circuit. Het staat daarmee achter McLaren dat twaalf keer de Braziliaanse Grand Prix won, achtmaal op ‘Interlagos’.

Tegenwoordig is het Mercedes dat hier de scepter zwaait. De Zilverpijlen wonnen hier al drie jaar op rij en kunnen dit weekeinde de vijfde constructeurstitel in successie grijpen. De laatste constructeur die dát presteerde was Ferrari in de jaren 1999 tot en met 2004. De Italianen domineerden de sport zes jaar op rij. Het zal Vettel en Raikkonen er alles aan gelegen zijn dit feestje te verstoren. Wanneer ze met dertien punten méér uit São Paulo vertrekken dan Mercedes zal het pleit pas tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi worden beslecht.

Lees hier alle tijden van de vrije trainingen, kwalificatie en race.

 

 

 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden