Oprichter Rich Energy wil strijd aangaan met Red Bull

(c) Rich Energy

Het was voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico even het nieuws van de dag: het Amerikaanse Haas F1 krijgt vanaf volgend jaar in het Engelse energiedrankje Rich Energy een even opmerkelijke als omstreden titelsponsor.

Die deal kwam er niet één-twee-drie. In een interview met Motorsport Week legt Rich-oprichter William Storey uit maandenlang bezig te zijn geweest om Force India over te nemen, maar dat die overeenkomst op het laatste moment niet doorging: “We stonden op het punt om een contract te tekenen met [Force India-eigenaar] Vijay Mallya, de nacht voordat ze uitstel van betaling kregen. De advocaten van Mallya adviseerden hem echter niet te tekenen. We zijn niet erg blij met de hele gang van zaken, maar het is wat het is.”

Force India werd uiteindelijk overgenomen door Lawrence Stroll en Storey besloot dan maar verder te gaan kijken: “We hebben met meerdere teams gesproken, om verschillende redenen stak Haas er met kop en schouders boven uit. Ze zitten pas drie jaar in de Formule 1 en wij zijn ook een jong bedrijf. Net als wij, willen zij ook de strijd aangaan met gevestigde namen.”

Hoe Rich dat denkt te doen is op het internet voer voor discussie. Critici vragen zich af of het merk überhaupt wel blikjes verkoopt, omdat het nergens te koop zou zijn. Ook wordt openlijk getwijfeld aan waar Storey de miljoenen vandaan haalt om een Formule 1-team te sponsoren. Volgens de bebaarde Engelsman zien die critici het verkeerd: “We hebben de laatste jaren veel andere sporten gesponsord: boksen, motorsport, extreme sports. Op die manier bouwen we aan ons merk en dat heeft succes: onze verkopen stijgen sterk, maar om de volgende stap te kunnen zetten en echt met Red Bull en Monster Energy te kunnen concurreren zullen we de strijd met die merken rechtstreeks moeten aangaan. Natuurlijk horen we vaak ‘hoe kan een drie jaar oud bedrijf zich dit veroorloven?’ We zijn inderdaad wat onorthodox, maar erg innovatief. Voor ons is dit het perfecte moment om de Formule 1 in te gaan: we zijn nu in het Verenigd Koninkrijk verkrijgbaar op 4.000 locaties, maar dat gaan er binnenkort veel meer worden.”

Jouw reactie