Marquez pakt poleposition op glibberig Phillip Island

Marc Marquez. Foto: MotoGP.com

Vraag het aan ieder van de twaalf MotoGP-coureurs die in Q2 op de baan waren en allemaal zullen ze toegeven dat het best eng was op Phillip Island. De drie op de eerste rij wel tenminste. Marc Marquez wist de regenachtige omstandigheden het beste te tackelen. Hij start de MotoGP van Australië voor de vijfde opeenvolgende keer vanaf poleposition.

Het was alsof de duvel ermee speelde: precies bij aanvang van de Q2-kwalificatie vielen de eerste druppels. De baan was nog droog, maar voor hoelang? Rustig in het ritme komen en de sessie opbouwen was er niet bij. ‘Jack Attack’ Miller was de eerste die meteen aanviel: een snelle tijd zetten kon wel eens heel belangrijk zijn. Helaas voor de Australiër zette de regen niet door, maar er bleven wel steeds druppels vallen.

https://twitter.com/i/status/1056057169295167494

“Op Phillip Island ga je met meer dan 200 kilometer door bochten. Dat is sowieso al een uitdaging, maar met een beetje regen weet je op zo’n moment niet hoe vochtig ze precies zijn en hoe hard je kunt. Dat maakte het eng, want je weet niet waar de limiet ligt”, vertelde Marc Marquez, die ondanks dat hij vorig weekend al zijn vijfde MotoGP-titel zeker stelde niet terughoudend was. “Maar wel iets voorzichtiger.”

“Je kunt pushen, maar je weet niet hoe lang en hoe hard”, zei ook Johann Zarco, die voor het eerst sinds zijn poleposition op Le Mans weer eens vanaf de eerste rij start. “Vooral in het laatste stukje van de baan was het griezelig, want daar regende het iets harder. Je houdt wel grip, maar je voelt de machine ook glijden. Dan kun je alleen maar het gas erop houden en hopen dat het goed blijft gaan. Mijn hart klopte in mijn keel. Het was wel zo griezelig dat ik nu even op adem moet komen.”

Vloeiende bochten passen de Yamaha’s

Maverick Viñales. Foto: MotoGP.com

Dat het circuit op het eilandje ten zuiden van Melbourne op het lijf van de Yamaha’s is geschreven, bleek uit het feit dat voor het eerst dit seizoen alle vier de Yamaha’s in Q2 stonden en ook alle vier in de top 10 eindigden, met Maverick Viñales en Johann Zarco op de eerste rij naast de Honda van de wereldkampioen, een zevende tijd voor Valentino Rossi en de tiende voor Hafizh Syahrin.

Wat Phillip Island zo bijzonder maakt – en goed voor de Yamaha’s, maar lastig voor de Ducati’s – is dat het een extreem vloeiende baan is met een aaneenschakeling van snelle bochten, die de natuurlijke vormen van het eiland volgen. De coureurs moeten voortdurend het gas erop houden, van remmen en accelereren is eigenlijk maar op twee punten sprake en zelfs daar is het nog niet zoveel. De machines halen topsnelheden van tegen de 340 (Marquez in de kwalificatie 338,1 km), de gemiddelde snelheid ligt op zo’n 176 kilometer.

“Het voelt allemaal heel goed”, vertelde Viñales, die in alle sessies in de top 3 te vinden was. “Ik denk dat we de machine voor de race morgen nog wel wat kunnen verbeteren, maar alles zal afhangen van het weer en dat is hier bijzonder onbestendig. Zelfs per ronde maakt het verschil. In de eerste drie sectors zat ik op poleposition-koers, maar in de laatste sector was het net iets vochtiger en daar moest ik het laten liggen.”

Ook voor de Suzuki’s is Phillip Island een goed circuit, getuige de snelle tijden van met name Andrea Iannone. Hij greep echter net naast een plaats op de eerste startrij en begint vanaf de vierde plaats, met teamgenoot Alex Rins naast zich op de vijfde plek.

Over het algemeen doen de Honda’s het ook goed op PI, maar deze keer is Marquez de enige Honda in de top 10. De eerstvolgende is Takaaki Nakagami op de veertiende plaats. Cal Crutchlow had zeker in de top 10 gestaan als hij niet zo zwaar was gecrasht dat het op dit moment nog maar de vraag is of hij hersteld is voor de eerste wintertests in februari, zo liet zijn teambaas Lucio Cecchinello doorschemeren. Met in totaal vier breuken is de rechterenkel van de Brit een puinhoop.

Miller beste Ducati

Jack Miller. Foto: MotoGP.com

Die reeks van snelle bochten is niet het terrein voor de Ducati’s, bleek maar weer eens. Jack Miller hield de eerste startrij dan niet vast, hij is wel de best geklasseerde Ducati-rijder op de zesde plaats. Danilo Petrucci start morgen (om 6.00 uur Nederlandse wintertijd) vanaf de achtste plaats, Andrea Dovizioso vanaf de negende plaats: zijn minste kwalificatie van het jaar.

Jouw reactie