VT1 Mexico: Red Bull Racing declasseert concurrentie

(c) Red Bull Racing

De eerste vrije training voor de Grand Prix van Mexico bevestigt wat we vooraf al hadden gedacht: Red Bull Racing heeft de zaken goed voor elkaar op het Autodromo Hermanos Rodriguez. Max Verstappen noteerde de snelste tijd en was een halve seconde sneller dan Daniel Ricciardo, die tweede werd. Daarachter volgden verrassend de beide Renaults (Carlos Sainz P3 en Nico Hülkenberg P4) gevolgd door beide Mercedes-coureurs, die liefst anderhalve seconde toegaven op de snelste tijd van Verstappen.

Anders dan vorig jaar neemt Pirelli dit jaar de hypersoft-banden mee naar het Autodromo Hermanos Rodriguez. De extreem zachte band was er vorig jaar niet bij en vervangt de hardste compound van vorig jaar, de softs. De supersoft en ultrasoft zijn er net als vorig jaar wel bij. Het zorgde ervoor dat Verstappenmet zijn snelste ronde al meteen zicht had op het baanrecord, dat waarschijnlijk in de tweede sessie zal sneuvelen.

Dat Red Bull snel zou zijn werd vooraf verwacht, maar dat Verstappen de concurrentie op zo’n spectaculaire manier zou declasseren, daar had in de paddock waarschijnlijk niemand rekening mee gehouden. De Nederlander voelde zich als een vis in het water op het Mexicaanse circuit waar hij vorig jaar won. Met 1.16,566 liet hij Lewis Hamilton (P5) 1,6 seconden achter zich. Sebastian Vettel (P7) moest zelfs twee seconden toegeven op de Red Bull-coureur.

Motorproblemen Gasly bij Toro Rosso

Voor Toro Rosso waren er problemen. Pierre Gasly testte de nieuwe spec 3-motor, maar kwam niet verder dan twee installatierondes. De vernieuwde Honda-krachtbron bleek op het Mexicaanse circuit, dat op anderhalve kilometer hoogte ligt, niet goed te functioneren waardoor de Fransman genoodzaakt was om terug te wisselen naar de spec 2-motor.

Vanwege die wissel kwam hij daarna niet meer in actie. Een stuk beter ging het met Gasly’s teamgenoot Brendon Hartley, die al met de spec 2-motor reed en uiteindelijk de negende tijd noteerde.

Bij Renault zullen er ook een aantal high-fives zijn uitgedeeld. De gele bolides van Sainz en Hülkenberg gingen in rap tempo het circuit rond en waren achter de Red Bulls de best of the rest. Dat zorgde voor de unieke situatie dat de volledige top vier bestond uit auto’s die door een Renault-krachtbron werden aangedreven.

De tweede sessie begint om 21:00 uur. Voor de overige aanvangstijden verwijzen we je door naar ons tijdschema. En in het weekend is tijdens de kwalificatie en de race zoals altijd het commentaar van Olav Mol live te beluisteren via de app of de mediaplayer Grand Prix Radio.

(c) @F1