Velgen Mercedes goedgekeurd voor Mexicaanse GP

(c) Mercedes AMG F1

De Mexicaanse stewards hebben Mercedes toestemming gegeven om de, al eerder gemonteerde, inventieve achtervelgen te gebruiken tijdens de Mexicaanse Grand Prix. Sommige teams hadden vraagtekens gezet bij de legaliteit van de velgen, met als argument dat ze een aerodynamisch voordeel zouden genereren.

De controverse rondom de velgen behelst het feit dat in de achtervelgen van de WO9 gaten, gleuven en groeven zitten die -aldus de lezing van Mercedes- voor koeling moeten zorgen. Sommige teams waren van mening dat deze gaten dus lucht doorlaten en daarmee een aerodynamisch effect zouden hebben welk in strijd is met de reglementen. Zo zou Ferrari volgens diverse media al om opheldering gevraagd hebben na afloop van de Japanse Grand Prix, waar Mercedes gebruik maakte van de nieuwe velgen.

Mercedes heeft de nieuwe velgen in Austin vervolgens niet gebruikt, of althans de 208 gaatjes per velg afgeplakt, om het risico op een officieel protest van één of meerdere teams na afloop van de race uit te sluiten. Dit ondanks het feit dat de technische afdeling van de FIA al schriftelijk had aangegeven dat de velgen niet in strijd waren met de reglementen. Dat de FIA in hetzelfde schrijven mededeelde dat de uiteindelijke beslissing bij de stewards van elke komende Grand Prix zou liggen, deed Mercedes besluiten om een schriftelijk verzoek in te dienen om voorafgaand aan de Mexicaanse Grand Prix zwart op wit te krijgen of de velgen nu legaal zijn of niet.

Olav Mol plaatste deze foto op social media waarin duidelijk de gaten te zien zijn die voor de Mexicaanse Grand Prix dus niet afgeplakt zijn.

 

 

Jouw reactie