Analyse: Zevende wereldtitel Marc Marquez dankzij goed begin

Foto: MotoGP.com

Onder het motto ‘Level 7’ vierde Marc Marquez na afloop van de MotoGP van Japan zijn zevende wereldtitel. Met acht overwinningen achter zijn naam dit seizoen stelde de Honda-coureur met nog drie races te gaan het kampioenschap al zeker. Slechts twee keer dit jaar eindigde Marquez buiten het podium: in Argentinië, waar hij na een reeks fouten een tijdstraf kreeg waardoor hij als achttiende in de uitslag kwam, en in Mugello, waar hij na een crash als zestiende werd geklasseerd.

In Austin begon Marquez aan een indrukwekkende zegereeks. De Amerikaanse overwinning werd gevolgd door zeges in Jerez en Le Mans, daarna volgden nog Assen, Sachsenring, Aragon, Thailand en nu dus Japan. In Qatar, Tsjechië en Misano moest hij Andrea Dovizioso voor laten gaan, in Argentinië Cal Crutchlow en in Mugello, Barcelona en Oostenrijk was de winst voor Jorge Lorenzo.

Bij eerste matchpunt toeslaan

Vanaf de wedstrijd in Aragon begon Marquez serieus te geloven in zijn zevende wereldtitel. “Maar dat was ook eng, want het geeft de neiging achterover te leunen en daar houd ik niet van. Ik heb een beetje druk nodig om scherp te blijven. Daarom heb ik mezelf druk opgelegd door het voornemen om bij het eerste matchpunt toe te slaan. En dat was hier in Japan. De start was cruciaal, omdat de kwalificatie niet geweldig was (Marquez startte vanaf de zesde plaats, NK) en ik dus zo snel mogelijk bij Dovizioso moest zien te komen. Dat lukte goed, waarna de strategie was om drie, vier ronden voor het einde aan te vallen.”

Jerez en Le Mans sleutelwedstrijden

Dat het niet, zoals vorig jaar, aankwam op de laatste wedstrijd van het seizoen in Valencia, was een opluchting voor Marquez. “Dat geeft zoveel stress dat het niet leuk meer is. Ja, ik heb wat druk en spanning nodig, maar dat was te veel. Het grote verschil met vorig jaar was, dat ik nu al vrij vroeg in het seizoen een redelijke marge had, waardoor ik me wat kon veroorloven. Jerez en Le Mans blijken sleutelwedstrijden te zijn geweest”, analyseerde Marquez. “Vanaf Austin had ik in de gaten dat de dreiging vooral van Ducati zou komen, maar juist in Jerez en Le Mans maakten zij fouten. Dat ik in de moeilijkste wedstrijden, op circuits die ons (de Honda of Marquez zelf, NK) niet goed liggen steeds tweede of derde wist te worden, was mogelijk nog veel belangrijker.”

Meer regelmaat, minder crashes

Marquez werkte samen met zijn team, onder leiding van chef monteur Santi Hernandez, dit jaar vooral aan precisie en regelmaat. Dat was goed te zien aan de hoeveelheid crashes, die aanzienlijk lager ligt dan vorig jaar. “Het was een mix van all-in en mijn verstand gebruiken. Ik zal altijd rijden voor de winst, maar waar nodig kan ik ook genoegen nemen met de punten. Hoe belangrijk regelmaat is, heb ik geleerd van Dovizioso. Het was wel prettig dat ik me door de ruimere marge wat kon veroorloven, zodat ik vaker voor de winst kon gaan. De Honda was beter dan vorig jaar en we wisten beter wat de mogelijkheden waren. Soms moest de machine mij helpen, soms moest ik de machine helpen en soms moest het team mij en de machine helpen. Het pakket klopte.”

Alleen Agostini en Rossi meer titels

Graphic: Repsol Honda

In zes seizoenen MotoGP werd Marquez al vijf keer kampioen. Daarmee voegt hij zich bij een select groepje kampioenen met vijf titels of meer in de koningsklasse: Giacomo Agostini (8), Valentino Rossi (7) en Mick Doohan (5). “De statistieken zijn geen doel op zich”, zei hij. “Het eerste doel is om zoveel mogelijk te winnen en elk seizoen om de wereldtitel te strijden. Als dat lukt, komen de statistieken vanzelf om de hoek kijken en dan is het leuk om te zien waar je staat. Voor de komende twee jaar (Marquez verlengde zijn contract bij Honda tot en met 2020, NK) is de wereldtitel opnieuw het belangrijkste streven. Als dat lukt, kom ik uit op zeven. Maar volgend seizoen is gewoon een ‘new game’ dat begint op 1 januari.”

Op 25-jarige leeftijd is Marquez de jongste in de geschiedenis met vijf titels in de koningsklasse en zeven wereldtitels in totaal. Zijn eerste titel behaalde hij in de 125cc-klasse in 2010, twee jaar nadat hij zijn debuut in de Grand Prixs maakte. In 2012 werd hij kampioen in de Moto2. In zijn eerste jaar in de MotoGP (2013) werd hij meteen kampioen. Alleen in 2015 moest hij de titel aan Jorge Lorenzo laten, die volgend jaar zijn teamgenoot is bij Honda.

In negen jaar tijd won Marquez minimaal vijf races per seizoen: iets wat geen enkele andere coureur presteerde. Met een totaal van 69 overwinningen in 183 races is het winstpercentage van Marquez maar liefst 37,7 procent. 2014 was zijn succesvolste jaar tot nu toe, met 13 uit 18. In twee derde van de races die hij reed eindigde hij bij de top 3: 115 keer.

Schouderoperatie in december

In december laat Marquez zich eerst nog behandelen aan zijn schouder, die de neiging heeft uit de kom te schieten. Dat gebeurde dit seizoen een paar keer en zelfs bij de felicitatie van Scott Redding na de finish op Motegi raakte de schouder even ontwricht. Broer Alex Marquez moest helpen het gewricht weer op zijn plaats te duwen. “Het is hinderlijk, maar niet ernstig. Een kleine ingreep zou het probleem definitief moeten oplossen”, legde Marquez uit.