Olav Mol: ‘Mogelijk heeft Ferrari gridstraf met opzet gepakt’

(c) Scuderia Ferrari

Het verhaal van de vrijdag in Austin ging over Sebastian Vettel: de Duitser reed te hard tijdens een rodevlagsituatie en kreeg drie plaatsen gridstraf. Een vreemde fout van Vettel waarna er meteen opmerkelijke verhalen rondgingen in de paddock.

Het incident was voor de FIA vrij helder. De kijker ziet de tijdwaarneming in drie sectoren, maar de FIA heeft die sectoren opgedeeld in allerlei mini-sectoren. Daardoor kunnen zij op ieder punt van het circuit precies zien hoe hard een coureur heeft gereden.

Niettemin heeft de FIA Ferrari vandaag twee keer aan het woord gelaten. Ze wilden honderd procent zeker zijn van hun zaak. Daarom duurde het ook zolang totdat er een beslissing werd genomen.

Dan het opvallende aan dit verhaal. Iemand heeft mij verteld dat Ferrari dit opzettelijk heeft gedaan. Waarom ze dat zouden doen? Draai het eens om: hoe kan het zijn dat ze op zo’n moment in een vrije training zo’n grote fout maken?

Het is vrij simpel. Ze hebben nu een excuus. Vanwege de gridstraf moeten ze verder van achteren komen en daardoor kunnen ze Lewis niet aanvallen. Stel Vettel kwalificeert zich als tweede en hij wordt tijdens de race om z’n oren gereden, dan hebben ze knetterhard verloren. Op deze manier verliezen ze ook, maar de klap komt minder hard aan.

Natuurlijk, dit zijn geruchten en we gaan dit never nooit boven water krijgen. Maar laat ik het zo zeggen: de timing van het moment komt Ferrari niet slecht uit. Ferrari kan de gridstraf zondag als excuus gebruiken. We zullen zien of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen. Ik geloof in ieder geval in deze theorie.

Jouw reactie