Hogere kerbs op COTA in ‘Max Verstappen-bocht’

(c) Red Bull Content Pool

Bochten 16 en 17 van het Circuit of the Americas worden komend weekend voor de USGP voorzien van nieuwe, twee meter lange en extra hoge kerbstones. Daartoe heeft internationale autosportfederatie FIA besloten na de controverse rond Max Verstappen vorig jaar.

De Nederlander sneed toen met een indrukwekkende inhaalmanoeuvre in de laatste ronde binnendoor bij Kimi Raikkonen en wist zo een derde plaats veilig te stellen. De wedstrijdleiding dacht daar echter anders over: de Nederlander zou met vier wielen buiten de baan zijn gekomen.

Hij kreeg voor de actie een tijdstraf van vijf seconden wegens ‘het voordeel behalen uit afsnijden van het circuit’, waardoor hij zijn podiumplaats weer kwijtraakte. De straf zorgde niet alleen bij Verstappen en Red Bull Racing voor frustratie, ook de rest van de Formule 1 begreep er weinig van.

Om dit jaar heisa te voorkomen heeft de FIA dus besloten hogere kerbs neer te leggen in Bocht 16 en 17. Daardoor wordt het vrijwel onmogelijk om de manoeuvre van Verstappen te herhalen en er voordeel uit te halen. Overigens komen er ook in Bocht 1 nieuwe, hogere kerbs. Die moeten verhinderen dat de coureurs deze linkerbocht te wijd nemen.