Column: ‘Williams heeft het lek boven’

(c) Williams Martini Racing

Williams is er nog lang niet, maar recente keuzes doen vermoeden dat de stal op de weg terug is. De roemruchte renstal die in de jaren tachtig en negentig overwinning na overwinning en titel na titel boekte, en waar illustere namen als Ayrton Senna, Alain Prost, Nelson Piquet, Nigel Mansell en Damon Hill reden, was de laatste paar jaar het spoor flink bijster.

Het veertigjarig bestaan in 2017 kon ondanks een derde plaats van Lance Stroll in Baku nauwelijks worden gevierd. Het team uit Grove finishte voor het tweede jaar op rij als vijfde in de strijd om het kampioenschap, zelfs nog achter die andere Mercedes-klant en voormalig lachertje Force India. Dit jaar lijkt helemaal uit te draaien op een fiasco: waar Stroll en Felipe Massa in 2017 regelmatig in de punten reden, daar eindigden de Canadees en zijn nieuwe teammaat Sergey Sirotkin dit seizoen welgeteld drie keer in de top tien. Droevig hoogtepunt? Een achtste plaats voor Stroll in Azerbeidzjan, een race met maar liefst zes uitvallers.

Waarom ik dan toch volhoud dat de stal van racelegende Frank Williams het lek boven heeft? Omdat het eindelijk weer lijkt te kiezen voor de toekomst; voor talent en racecraft. De keuzes van het traditioneel conservatieve management werden de afgelopen jaren – begrijpelijk – vooral ingegeven met geld en aandeelhouders in het achterhoofd en te weinig vanuit een pure passie voor autosport. Dat er betalende coureurs werden ingehuurd die niet eens fatsoenlijk feedback kunnen geven, moet de hardwerkende mensen in de fabriek in Grove ongelooflijk veel pijn hebben gedaan.

Niks ten nadele van Sirotkin overigens. De man is echt geen pannenkoek, maar als het gaat om het veiligstellen van de heritage van Williams gaat hij het niet worden. Nee, het echt goede nieuws zit ‘m in het aantrekken van George Russell. Die keuze toont eindelijk weer eens de visie en moed die Frank Williams in 1967 deed besluiten de Formule 1 in te stappen en die in 1977 leidde tot de oprichting van Williams Grand Prix Engineering. Een team dat negen constructeurstitels in de kast heeft staan, meer dan Red Bull Racing en Mercedes bij elkaar.

Sir Frank Williams, Claire Williams en George Russell, (c) Williams Martini Racing

Natuurlijk, ook Russell neemt sponsoring mee, maar niet in de mate zoals Stroll en Sirotkin dat deden en doen. De centjes van de Canadees en de Rus waren de afgelopen jaren essentieel voor het voortbestaan van Williams en het is nog maar de vraag hoe het vertrek van de familie Stroll en titelsponsor Martini financieel opgevangen gaat worden, maar dat Claire Williams niet besloot om een nieuw geldschip binnen te halen en besloot te kiezen voor talent, biedt hoop.

Nu nog Sirotkin op de reservebank parkeren, Esteban Ocon vastleggen, een nieuwe titelsponsor vinden en een goede auto maken en Williams is weer helemaal terug waar het hoort: strijdend om punten en prijzen.

Jouw reactie