Zo werkt de Formule 1: Persoonlijke staf

(c) Red Bull Content Pool

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over de persoonlijke staf van coureurs.

Formule 1-coureurs hebben een druk leven. Het seizoen duurt van maart tot en met november, acht maanden lang reizen ze de hele wereld over. Het grootste deel van hun agenda wordt gedurende die periode in beslag genomen door reizen, racen, trainen, testen en het bijwonen van sponsor- en media-optredens. Alle coureurs hebben hiervoor mensen in dienst. Zo houdt de persoonlijk assistent onder andere de dagelijkse agenda in de gaten en regelt hij of zij de reisdocumenten. En zoals iedere topsporter moet ook een Formule 1-coureur beschikbaar zijn voor de dopingtest van WADA, wat inhoudt dat de agenda van de coureur maanden tevoren aan hen ter beschikking moet worden gesteld.

De manager behartigt de zakelijke belangen: hij of zij voert onderhandelingen met teams en sponsors en houdt bijvoorbeeld in de gaten of de commerciële belangen van de coureur wel goed nageleefd worden. Een privétrainer is verantwoordelijk voor de gezondheid: hij of zij stelt een trainingsschema op, maar loopt tijdens een raceweekend ook elk moment van de dag met een drinkbus achter de coureur aan om hem van vocht te voorzien. Soms zitten zij tijdens de race op de pitmuur om de borden met rondetijden omhoog te houden.

Door het intensieve reisschema door veel tijdzones is rust en goed eten van cruciaal belang. Veel coureurs hebben dan ook een masseur en sommige zelfs een kok in dienst die zorg dragen voor het herstel van het lichaam en een goed dieet. Iemand die veel onderzoek heeft gedaan naar jetlag onder Formule 1-coureurs is de in 2016 overleden Finse arts Aki Hintsa. Hij was jarenlang dokter van McLaren en begeleidde en adviseerde onder andere Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen en Mika Häkkinen wat te doen aan de fysieke aanslag van het vele reizen. Zo onderzocht hij bijvoorbeeld aan welke kant van het vliegtuig z’n ‘patiënten’ het beste konden zitten (in verband met het aantal zonuren) en adviseerde hij coureurs een zonnebril te dragen als ze naar het oosten reisden (Räikkönen heeft blijkbaar goed geluisterd). Ook onderstreepte hij het belang van mentale rust. Veel van Hintsa’s adviezen zijn inmiddels gemeengoed in het internationale bedrijfsleven en zijn bedrijf Hintsa Performance begeleidt tot op de dag vandaag een aantal F1-coureurs en honderden zakenmensen.

Tot slot heeft elke coureur tegenwoordig z’n eigen sociale mediakanalen. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en uiteraard de eigen website zijn favoriet bij de coureurs. Sommigen vinden het leuk om zelf berichten en foto’s te plaatsen, maar zeker het bijhouden van een website is intensief werk dat een serieuze aanpak vraagt en dus wordt uitbesteed aan één of meerdere social media expert(s).

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.

Jouw reactie