Hankook doorstaat eerste beoordeling FIA

(c) Hankook Tire Media Center

Hankook heeft de eerste horde genomen op weg naar het leveren van de banden in de Formule 1. Volgens de FIA is de Zuid-Koreaanse fabrikant zowel technisch als logistiek in staat om het rubber voor de koningsklasse van de autosport te produceren. Dat meldt Auto Motor und Sport.

Hankook wil graag vanaf 2020 de banden leveren in de Formule 1 en pakt de zaken serieus aan. Hoewel Formule 1 nieuw is voor het merk heeft de fabrikant wel ervaring in de autosport. De Zuid-Koreanen leveren al enige jaren het rubber in de DTM en de Europese Formule 3.

Bandentests

Volgens Auto Motor und Sport hebben de Zuid-Koreanen voor hun Formule 1-project Hirohide Hamashima aangesteld als adviseur, die voorheen werkzaam was voor de Japanse bandenfabrikant Bridgestone. Daarnaast zou Hankook een Williams FW33 en een omgebouwde Formule 2-wagen hebben gekocht om bandentests uit te voeren. Voor die tests is een Formule E-coureur aangetrokken.

In de strijd om het bandencontract in de Formule 1 heeft Hankook concurrentie van Pirelli, de huidige bandenleverancier van wie het contract eind 2019 afloopt. De Italianen willen dat contract graag verlengen, maar wel tegen de juiste commerciële en sportieve voorwaarden. Pirelli is sinds 2011 de enige bandenleverancier in de koningsklasse van de autosport.

Knoop doorhakken

Inmiddels heeft Hankook in die strijd de eerste horde genomen. Volgens de FIA is de Zuid-Koreaanse fabrikant in staat om technisch en logistiek in staat om de Formule 1 te voorzien van rubber. Het management van de Formule 1 gaat nu het financiële voorstel van Hankook onder de loep nemen om vervolgens de knoop door te hakken. Wordt het Hankook of blijft het Pirelli?