Zo werkt de Formule 1: Televisie

(c) Red Bull Content Pool

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over hoe de beelden van de Formule 1 tot stand komen.

Het grootste deel van de geaccrediteerde journalisten werkt voor de televisiezenders die de Formule 1 mogen uitzenden. Bernie Ecclestone bedacht in de jaren zeventig al dat het slim was om niet zomaar iedereen toegang te verlenen tot het circuit, maar zelf de racebeelden te maken en deze vervolgens voor veel geld aan geïnteresseerde televisiezenders te verkopen. Die kunnen het bedrag dat ze hiervoor betalen weer terugverdienen door rondom of tijdens de race reclame uit te zenden of te besluiten om de sport ‘achter de decoder’ te stoppen en de kijker een vast bedrag per race te laten betalen. Zenders als Ziggo Sport, RTL Deutschland, Channel4, NBC, RTBF en Sky Sports werken allemaal op deze manier. Er zijn grote verschillen in de grootte van de delegaties die de tv-stations naar de races sturen. Ziggo Sport stuurt drie man, maar Sky Sports en RTL Deutschland spannen de kroon met respectievelijk 38 en 54 mensen op locatie. Al met al een flink aantal mensen dat er voor zorgt dat de Formule 1 bij de fan in de huiskamer komt.

FOM

De tv-zenders zijn zelf niet verantwoordelijk voor het in beeld brengen van de race. Dat doet FOM, Formula One Management. Deze organisatie heeft een eigen televisieproductiebureau dat van de race een zogeheten ‘World Feed’ maakt. Deze beelden worden live doorgestuurd naar de rechthebbende televisiezenders zoals Ziggo, die deze vervolgens in de huiskamer brengen. Maar de FOM doet meer. Waar vroeger nog kon worden volstaan met een camera’s op start-finish, aan het einde van het lange stuk en in een paar interessante bochten, daar wil de hedendaagse kijker meer. Die wil continu gevoed worden met beelden, of dat nu vanaf het circuit, vanuit de pitstraat, de cockpit of een helikopter is. De FOM levert dan ook nog veel meer beelden naast de World Feed. Zo is er een Pit Lane Channel met beelden uit de pitstraat, het geluid van het radioverkeer en informatie over het weer en de banden. Er zijn kanalen die elke rijder apart op het circuit volgen, kanalen met de onboard-beelden van elke auto en kanalen die de ronde- en sectortijden (de live-timing) in beeld brengen.

De beelden gaan tegenwoordig via een glasvezelnetwerk van het circuit naar de tv-stations. Het grote Indiase bedrijf Tata Communications is daarvoor de technische partner van F1. Verbindingen via satellietschotels zijn er nog wel, maar dienen hoofdzakelijk als ‘back up’ voor als er met de glasvezelverbinding iets mis zou lopen. Op de thuisbasis van FOM in het Engelse Biggin Hill komen tegenwoordig de beelden van alle camera’s direct binnen. Van daaruit zal in de toekomst de hele regie van de race plaatsvinden, zodat er geen 250 man per race naar het circuit moeten maar slechts een kleine 100; alleen cameramensen, geluid en de op- en afbouwploeg. Dit is een flinke besparing.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.

Jouw reactie