Zo werkt de Formule 1: Banden en energie managen

(c) Red Bull Content Pool

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over banden en energie managen.

Met de elektronische energieopwekking aan boord, een beperking op het brandstofverbruik en de bandenslijtage kan een coureur niet de hele Grand Prix op 100 procent rijden. Als hij later remt bij een bocht om wat tijd te winnen, wekt de MGU-K minder energie op, die hij misschien wel nodig heeft om een inhaalactie te plannen. Ook slijten dan de banden wat harder, waardoor hij mogelijk eerder een pitstop moet maken. Een coureur is tijdens een wedstrijd daarom continu bezig met het doseren van de belasting op de banden en het juist verdelen van de energie die uit het ERS en de verbrandingsmotor zelf komen.

Het team houdt dit ook deels voor de coureur in de gaten, waardoor je soms hoort dat ze hem vertellen dat hij bijvoorbeeld van ‘setting 5’ naar ‘setting 7’ moet gaan. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de mapping van zijn motor daarmee iets zuiniger wordt afgesteld, zodat hij aan het slot van de race genoeg benzine of wat meer vermogen over heeft.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.

Jouw reactie