Renault: ‘Red Bull zelf schuld aan motorproblemen’

(c) Red Bull Content Pool

Renault en Red Bull blijven maar kibbelen. Ook na de Grand Prix van Singapore wijzen ze met de beschuldigende vinger naar elkaar. Max Verstappen beklaagde zich afgelopen weekend meermaals over een haperende motor. Maar de oorzaak hiervan ligt volgens Renault niet bij de motorleverancier maar bij Red Bull zelf.

Verstappen had in Singapore vooral problemen op lage snelheid. Tijdens de race sloeg zijn motor zowel achter de safetycar als tijdens de pitstop bijna af. Sinds Monza heeft Red Bull de beschikking over een nieuwe motor, de C-spec. Deze upgrade zou meer vermogen moeten leveren, maar de betrouwbaarheid is nog niet optimaal. Dat is ook de reden waarom het fabrieksteam van Renault nog niet is uitgerust met deze versie van de krachtbron.

Te hoge motortemperatuur

Echter, de problemen in Singapore hadden volgens Renault niet zozeer met de betrouwbaarheid te maken. De malheur werd, zo beweren de Fransen, door Red Bull zelf veroorzaakt. De renstal zou met te hoge motortemperaturen hebben gereden.

“Ze hebben de motoren als het ware laten koken”, zegt Ted Kravitz in zijn programma Ted’s Notebook op Sky Sports. “Maar daarnaast ook met te weinig koeling gereden.” Kravitz staaft deze bewering door te wijzen op de beslissing van Red Bull om niet te kiezen voor extra openingen om de motor te koelen, iets wat andere teams in Singapore wel deden.

Motorwissel Verstappen

Om de problemen te verhelpen, zal Red Bull de motor van Verstappen moeten wisselen en dat levert hem een gridpenalty op. De kans is groot dat deze motorwissel tijdens het komende raceweekend in Rusland zal worden doorgevoerd.

Jouw reactie