Nieuwe beelden van F1-auto’s voor 2021

(c) Formula 1

Eerder deze week kregen we al een sneak peak, maar de organisatie van de Formule 1 heeft nieuwe beelden en een toelichting vrijgegeven van hoe de bolides er na de regelwijzigingen van 2021 uit kunnen gaan zien.

De nieuwe regels moeten er voor zorgen dat de auto’s elkaar beter kunnen volgen en dus beter kunnen inhalen. Daarnaast wil de organisatie domweg auto’s op de grid die er goed uitzien.

Sportief directeur Ross Brawn vat het als volgt samen: “toen we ons gingen richten op de auto van 2021, hadden we als voornaamste doel om de auto’s beter met elkaar te laten racen. De auto’s waarmee we nu rijden, hebben het moeilijk om elkaar te volgen. Als ze dichtbij elkaar komen dan verliezen ze zo’n beetje de helft van de downforce, dat is vrij substantieel. Dus we hebben onderzocht hoe dat kan en hoe een en ander te verbeteren. We hebben zo’n 80 procent van ons doel bereikt.”

‘Formule 1 moet inspireren’

Niet alleen de spanning moet terugkeren op het circuit, Brawn wil ook mooiere auto’s: “We willen auto’s die er beter uitzien dan in videospelletjes. Auto’s die kinderen aan hun muur willen hebben hangen. We hebben een specialist in dienst die gedurende het proces grafische voorstellingen maakt van hoe de auto er uit kan komen te zien. We willen een auto die inspireert. Formule 1 is het hoogst haalbare in de autosport en de auto’s moeten er sensationeel uitzien.”

Drie concepten

De organisatie houdt regelmatig overleg met de FIA en de teams over de ontwikkelingen en heeft in de loop der tijd een drietal concepten ontwikkeld. In het eerste concept is de halo meer geïntegreerd in de auto om deze voor het oog aantrekkelijker te maken.

Concept 1 (c) Formula 1

Het tweede concept is wat verfijnder, maar ziet er ook agressiever uit: “Concept 2 is wat extremer”, aldus Brawn. “Zo heeft deze grotere wielen, 18 inch. Die zien er niet alleen beter uit, maar zijn ook om technische redenen interessant.”

Concept 2 (c) Formula 1

In het derde en meest recente concept is een aantal elementen opgenomen die de luchtstroom over de wielen beïnvloed. “De banden en de wielen zorgen voor veel vuile lucht, ze verstoren de luchtstroom. We zijn dus aan het bekijken of we hulpmiddelen kunnen toevoegen die de stroom kan stabiliseren”, aldus Brawn.

Concept 3 (c) Formula 1

Overigens geeft Brawn aan dat de getoonde ontwerpen nog niet de definitieve zullen zijn. Verwacht wordt dat eind 2019 de eerste echte contouren van de 2021-auto naar buiten zullen komen.

Jouw reactie