Preview GP van Singapore: “push-ups in de sauna”

(c) Red Bull Racing

Het is de langste, de heetste, de bochtigste, de donkerste, de zwaarste en dus meest prestigieuze race van het seizoen. De Grand Prix van Singapore. Dit weekeinde zal de vijftiende ronde van het wereldkampioenschap Formule 1 worden verreden op het veeleisende Marina Bay Street Circuit. Voor de elfde keer alweer.

De langste

De Grand Prix van Singapore is de langste race op de kalender, in tijdsduur wel te verstaan, niet in afstand of aantal ronden. Vorig jaar duurde de Grand Prix van Singapore vanwege de natte baan bij de start zelfs langer dan twee uur, om precies te zijn 2 uur, 3 minuten en 23 seconden. Alleen de Grand Prix van Azerbeidzjan  duurde vorig jaar 32 seconden langer, maar dat was dan ook een knotsgekke editie waarin werkelijk van alles gebeurde. Wat betreft de totale race-afstand is alleen de Russische Grand Prix langer dan de 308,828 kilometer die de Singaporese Grand Prix telt.

De heetste

Op slechts 136 kilometer van de evenaar is het klimaat tropisch. Overdag staat de zon nagenoeg loodrecht op het asfalt en ’s avonds daalt het kwik niet verder dan zo’n 30 graden. De luchtvochtigheid is enorm en naar verluidt kan de temperatuur in de cockpit tijdens de race zelfs oplopen tot meer dan 60 graden. In 2014, zo gaat het gerucht, kookte het drinkwater in de wagen van Kevin Magnussen zelfs. Op conditioneel niveau eist het dus veel van de coureurs die zich bovendien vanwege het tijdsverschil zullen moeten acclimatiseren.

De bochtigste

Volgens de definitie van een ‘bocht’ in de Formule 1, namelijk een verandering van rijrichting, telt Singapore er maar liefst 23. En daarvan is bijna de helft 90 graden of meer. Het vergt enorm veel van de remmen tijdens de 61 ronden tellende race. Bovendien zijn er heel veel korte bochtencombinaties achter elkaar, waarvan de meest uitdagende combinatie die tussen bocht 16 en 21 is. Het einde van Nicoll Highway, zowel als Anderson Bridge en Esplanade Drive zijn punten waar coureurs heel precies moeten uitkomen. Of zoals Max Verstappen het zegt: “Als je de ene bocht mist, mis je ook de andere”.

De donkerste

Singapore was de eerste en tot nu toe enige echte nachtrace van de Formule 1. In 2008 was het sensationeel omdat Europese fans gewoon om 14.00 uur lokale tijd konden inschakelen voor een Aziatische race, na een decennium zijn we er inmiddels aan gewend, al start de race in 2018 om 14.10 uur Nederlandse tijd. De zon gaat zondag 16 september omstreeks 19.00 uur onder. Als om 20.10 uur lokale tijd de rode lichten doven is het dan al pikkedonker in de stadstaat vlak boven de evenaar. De coureurs merken er dankzij 1500 felle lampen boven de baan gelukkig niets van. Rond Marina Bay voelt het als daglicht. Merk je dan helemaal geen verschil? Natuurlijk wel! De coureurs rijden zelf met aangepaste vizieren op hun helm en voor de toeschouwers blijft het een spectaculaire aanblik om de vonkenregens achter de voorbijrazende wagens te zien.

De zwaarste

Deze race wordt door bijna alle coureurs als de zwaarste van het seizoen bestempeld. De lengte van de race en de moeilijkheidsgraad stellen de coureurs al danig op de proef, maar het ontbreken van daglicht en een hitte die dag en nacht aanwezig is doen daar nog een schepje bovenop. Om deze ware uitputtingsslag toch enigszins het hoofd te bieden zijn er talloze coureurs die opzettelijk in het ritme van Europa blijven functioneren. En dus liggen ze overdag op hun bed en komen ze ‘s avonds pas in actie. Max Verstappen omschreef het racen in Singapore in 2015 als volgt: “Beeld je in dat je in een sauna zit met een brandwerende race-overall en helm aan en vervolgens rondjes rent en push-ups gaat doen.”

Controversieelste

Al vanaf de eerste editie was de Grand Prix van Singapore spraakmakend. Het was het jaar van het beruchte ‘crash-gate’. Fernando Alonso won deze allereerste editie verrassend, en dat terwijl hij vanaf de 15e plek startte. Tijdens de laatste editie bleek een startcrash de ommekeer in het wereldkampioenschap te zijn. De leider in het klassement, Sebastian Vettel, reed Max Verstappen en daarmee ook teammaat Kimi Raikkonen van de baan en verloor kostbare punten aan de uiteindelijke winnaar en wereldkampioen Lewis Hamilton. Ook Verstappen zag zijn goede kwalificatie bij deze ‘Ferrari-sandwich’ in rook opgaan. Of de Grand Prix van Singapore ook dit jaar een ommekeer in het WK zal betekenen moeten we afwachten. Wie er als eerste over de streep komt zorgt in ieder geval voor vuurwerk.

Meer over de exacte tijden van vrije trainingen, kwalificatie en race lees je hier.

Jouw reactie