Grand Prix Retro eregalerij – Lewis Hamilton

Lewis Hamilton
(c) Mercedes F1

Lewis Hamilton werd van jongs af aan gezien als een grote belofte. En deze belofte maakte hij waar. Het Britse wonderkind pakt in zijn tweede jaar al de wereldtitel in de Formule 1. Daarna duurde het een tijd voordat hij dat succes kon evenaren. Critici beweerden dat Hamilton af en toe iets te vaak bezig was met de glitter en glamour van het leven.

‘Hallo, mijn naam is Lewis Hamilton. Ik ben Brits kampioen en ooit wil ik voor uw team rijden.’ Met deze woorden stapt de pas 10-jarige Hamilton op Ron Dennis af. De Britse teambaas van McLaren kan de brutaliteit wel waarderen en zegt Hamilton dat hij hem maar over negen jaar maar eens moet bellen.

Vier jaar later ondertekent Hamilton bij McLaren al een ‘development contract’ met daarin een optie voor een zitje in de Formule 1, een optie die bewaarheid wordt in 2007 als Hamilton zijn debuut voor McLaren in de koningsklasse van de autosport maakt.

Talent

In de jaren voor zijn debuut in de Formule 1 laat Hamilton zien over verschrikkelijk veel talent te beschikken. Na het winnen van diverse kampioenschappen in het karting, waaronder de Europese titel in 2000, stapt de Brit in 2001 over naar de formulewagens.

Na een start in de Formule Renault Winter Series gaat Hamilton aan de slag in het Brits Formule Renault. In zijn eerste jaar eindigt hij als derde in het kampioenschap. Een jaar later, in 2003, pakt hij de titel met een recordaantal overwinningen, tien, plus negen snelste ronden en elf pole positions.

Successen

Na het behalen van de titel kiest Hamilton ervoor om te rijden in de Formule 3 Euroseries. Na een vijfde plaats in zijn debuutseizoen pakt hij in het tweede jaar de titel. Hoewel hij uitkomt voor het sterke ASM staat er geen maat op Hamilton met 15 overwinningen. Als klap op de vuurpijl wint de Brit in 2005 ook nog de prestigieuze Marlboro Masters op Zandvoort.

Het is tijd voor de volgende stap: GP2, het voorportaal van de Formule 1. Hamilton volgt bij het team van ART Nico Rosberg op, die als GP2-kampioen naar het Formule 1-team van Williams is vertrokken. Hamilton rekent in zijn debuutjaar niet alleen af met zijn meer ervaren teamgenoot Alexandre Premat, maar de Brit is ook in het kampioenschap de baas over Nelsinho Piquet en Timo Glock.

Stoeltje bij McLaren

Ondertussen wordt bekend bij McLaren dat Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya de renstal zullen verlaten. Na de komst van Fernando Alonso is nog een zitje onbezet. Pedro de la Rosa en Gary Paffett worden gezien als kanshebbers, maar Dennis kiest uiteindelijk toch voor Hamilton.

In 2007 debuteert de Brit met een derde plaats in Australië. In zijn eerste negen race staat Hamilton op het podium en in Canada voor het eerst op de hoogste trede. Ook in de Verenigde Staten, Hongarije en Japan komt hij als eerste over de finish. Hamilton is vaak de betere van Alonso en dat zorgt voor interne strubbelingen.

Hamilton grijpt naast titel

Ondanks deze wrijvingen blijft de Brit op koers voor de titel. In de laatste twee races gaat het echter mis. Een uitvalbeurt in China en een zevende plaats vanwege een probleem met de versnellingsbak in Brazilië zorgt ervoor dat Hamilton een punt tekort komt in de strijd om de wereldtitel.

Een jaar komt de beloning in de vorm van de wereldtitel er wel, hoewel de beslissing opnieuw in de laatste race valt. Felipe Massa lijkt voor eigen publiek zijn eerste titel te veroveren, maar Hamilton eindigt in Sao Paulo als vijfde, door in de laatste bocht Glock te passeren en zo met een punt voorsprong het kampioenschap in zijn voordeel te beslissen. Al in zijn tweede seizoen en op 23-jarige leeftijd is Hamilton de jongste wereldkampioen Formule 1.

Liegen tegen stewards

2009 begint slecht met een diskwalificatie in Australië. Hij wordt uit de uitslag geschrapt als blijkt dat hij bij de stewards een valse verklaring heeft afgelegd over het laten passeren van Jarno Trulli tijdens een gele vlag. De McLaren MP4-24 blijkt echter dat seizoen niet opgewassen tegen de concurrentie. Met slechts twee zeges en drie podiumplaatsen eindigt Hamilton als vijfde in het kampioenschap.

De zeges en de podiumplaatsen in de tweede helft van het seizoen zorgen ervoor dat de Brit in 2010 in het rijtje van favorieten wordt geschaard. Met overwinningen in Turkije en Canada en vier podiumplaatsen op zak reist Hamilton naar Italië af als leider in de stand om het kampioenschap.

Leidende positie kwijtgeraakt

Hij haalt in Monza de finish niet en verliest zijn leidende positie. Een uitvalbeurt in de volgende race, in Singapore, zorgt ervoor dat Hamilton meer achterstand oploopt op de concurrentie. Een achterstand die hij in de resterende vier races, ondanks twee tweede plaatsen, niet meer goed kan maken.

Het lijkt erop alsof McLaren steeds meer terrein verliest op de concurrentie. In 2011 en 2012 is de auto of niet snel genoeg of kampt het met de betrouwbaarheid. Hamilton maakte zelf ook fouten, maar blijft vechten. Dat resulteert in totaal in zeven zeges, maar strijden om de wereldtitel is er niet bij. Hamilton is toe aan iets nieuws. Hij tekent bij Mercedes en wordt zodoende de opvolger van Michael Schumacher.

Nieuwe uitdaging bij Mercedes

De overgang naar het nieuwe team verloopt soepel voor Hamilton. Op een uitvalbeurt in Japan en een twaalfde plaats in Spanje na eindigt de Brit iedere race in de top tien. Vier derde plaatsen en een overwinning in Hongarije zorgen ervoor dat hij zijn eerste seizoen bij Mercedes afsluit op een vierde plaats in het kampioenschap.

Voortgestuwd door de nieuwe V6-krachtbronnen rijdt Hamilton in 2014 naar zijn tweede wereldtitel. Hij valt uit in Australië, Canada en België. Daar staat tegenover dat hij in de overige 16 races niet lager eindigt dan derde. De Brit zegeviert in liefst elf races, maar pakt de wereldtitel pas na winst in de laatste race in Abu Dhabi. Net als eerder met Alonso is ook de relatie met Rosberg niet optimaal, maar het heeft geen weerslag op de prestaties van Hamilton.

Derde wereldtitel in de tas

De goede vorm trekt de Brit door. Met een zesde plaats in Hongarije komt er een einde aan een reeks van 16 opeenvolgende podiumplaatsen. Samen met het uitvallen in Singapore is Hongarije het enige smetje op een opnieuw voortreffelijk seizoen. Met tien overwinningen en zeven podiumplaatsen verdedigt Hamilton zijn wereldtitel met succes.

Een jaar later moet de Brit zijn meerdere erkennen in teamgenoot Rosberg. De strijd wordt op het scherpst van de snede uitgevochten. In Spanje rijden ze elkaar van de baan, waardoor Max Verstappen zijn eerste GP-zege kan boeken.

Motorpech in Maleisië

Met Spanje sluit Hamilton een slecht begin van het seizoen af. Hij blijft in die beginfase vijf races zonder zege, maar wint daarna tien van de daaropvolgende 16 races. Motorpech waardoor de Brit uitvalt in Maleisië kost hem de wereldtitel. In de laatste race in Abu Dhabi koestert Rosberg een voorsprong van twaalf punten. Na de race zijn daar nog vijf punten van over. Voldoende voor de wereldtitel voor de Duitser, die niet lang daarna bekendmaakt te stoppen met Formule 1.

In 2017 komt de concurrentie niet van een teamgenoot, Valtteri Bottas is Rosberg opgevolgd, maar van Ferrari-coureur Sebastian Vettel. De Duitser kan lang mee, maar uitvalbeurten kort achter elkaar in Singapore en Japan worden hem fataal. Hamilton wint beide races en pakt in Mexico, met nog twee races op de kalender, zijn vierde wereldtitel, een evenaring van het aantal van Vettel en Alain Prost.

Lewis Hamilton – 7 januari 1985

Races: 220
Pole positions: 78
Zeges: 68
Wereldtitels: 4
Eerste race: 2007 Australië
Eerste zege: 2007 Canada
Laatste zege: 2018 Italië
Laatste race: –

Jouw reactie