Hamilton verslaat Ferrari’s in thuisrace, Verstappen mist podium door tijdstraf

(c) Mercedes AMG

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Italië gewonnen. Hoewel de Ferrari’s het hele weekend de boventoon voerden, wist de Brit hen toch te verslaan op eigen grond. Kimi Raikkonen werd tweede en Max Verstappen moest zijn derde plek na een tijdstraf afstaan aan Valtteri Bottas.

Nadat het veld goed wegkwam na het doven van de lichten, ging het direct mis voor Brendon Hartley. De Nieuw-Zeelander kwam in de sandwich tussen de wagens van McLaren en Sauber. Zijn Toro Rosso raakte hierdoor dusdanig beschadigd dat hij zijn bolide aan de kant moest zetten.

Niet veel later was het in de tweede chicane raak aan de kop van het veld. Lewis Hamilton zette zijn bolide naast die van Sebastian Vettel en de twee raakten elkaar. De Duitser spinde en beschadigde ook zijn voorvleugel. De safetycar werd naar buiten geroepen en Vettel dook naar binnen voor een nieuwe voorvleugel.

Na de herstart in de laatste Europese Grand Prix van dit seizoen haalde Hamilton direct de Ferrari van Raikkonen in. De Fin liet niet veel later de tifosi weer juichen door deze positie weer terug te winnen. Max Verstappen kende een goede start en verschalkte direct Valtteri Bottas bij de eerste chicane. Door het terugvallen van Vettel was de Nederlander al opgeschoven naar de derde positie.

Terwijl achterin het veld Vettel en Daniel Ricciardo aan hun opmars begonnen, meldde Fernando Alonso zich in de tiende ronde vroegtijdig in de pitstraat. Over de boordradio riep hij: “Hetzelfde probleem, wat zonde!” en schakelde zijn McLaren wegens een mechanisch probleem uit.

De strijd om de derde positie begon steeds spannender te worden en in de negentiende ronde waagde Bottas een inhaalpoging bij Verstappen. Beiden remden met rokende banden erg laat voor de eerste chicane, maar de Nederlander kon de aanval pareren en zijn positie behouden.

Eerste pitstops
Raikkonen dook in de 21e ronde als eerste naar binnen voor een reguliere
pitstop. Hamilton besloot nog even door te rijden en kreeg over de boordradio te horen dat het tijd was voor ‘Hammer time’. De Brit begon flink door te trappen en in ronde 28 kwam hij dan eindelijk naar binnen voor zijn eerste stop. Ondanks zijn snelle ronden was het hem niet gelukt om voor Raikkonen de baan op te komen.

Ondertussen was het doek gevallen voor Ricciardo. Met een rookpluim gaf zijn Red Bull-bolide in de 25e ronde de geest. Renault had al gewaarschuwd dat de nieuwe krachtbron wellicht nog niet betrouwbaar genoeg was.

Doordat Verstappen een pitstop had gemaakt en Bottas door bleef rijden, lag de Finse Mercedes-coureur inmiddels aan de leiding. Het Duitse team gebruikte hem als buffer om Raikkonen op te houden waardoor Hamilton vanaf de derde positie het gat weer kon dichten naar de Ferrari.

Tijdstraf Verstappen
In ronde 36 was het dan eindelijk tijd voor Bottas om van banden te wisselen. Verstappen had genoeg marge om de Fin voor te blijven en kwam weer terug op de derde positie. Zijn voorsprong begon echter als sneeuw voor de zon te verdwijnen en binnen een paar ronden kon Bottas de stickers op zijn achtervleugel heel goed lezen. Hij zette voor de eerste chicane zijn Mercedes naast de wagen van Red Bull. Verstappen duwde hem wat naar buiten en ze toucheerden elkaar. Bottas schoot door maar kon zijn weg vervolgen. Verstappen kreeg hierdoor van de wedstrijdleiding een tijdstraf opgelegd van vijf seconden.

Een ronde later lukte dezelfde inhaalpoging wel toen Hamilton deze uitvoerde op Raikkonen. Doordat de banden van de Fin behoorlijk versleten waren, kon de Brit wegrijden en de wedstrijd naar zich toe trekken. Na 53 ronden kwam Hamilton als winnaar over de streep in de ‘Temple of Speed’ en won voor de vijfde maal in zijn carrière de Grand Prix van Italië. Raikkonen behaalde door zijn tweede positie zijn honderdste podiumfinish in de Formule 1. Door de tijdstraf van Verstappen werd Bottas als derde afgevlagd en viel de Nederlander zelfs terug naar de vijfde positie.