Grand Prix Retro eregalerij – Kimi Raikkonen

Kimi Raikkonen is een man van weinig woorden, maar zijn daden spreken voor zich. Als onervaren jonge coureur verbaasde hij vriend en vijand. Dat hij wereldkampioen zou worden, was slechts een kwestie van tijd. Helaas is het tot nu toe bij die ene titel gebleven.

In 2001 zijn er veel twijfels. Is Peter Sauber gek geworden? Na een driedaagse test biedt de Zwitser de dan 22-jarige Kimi Raikkonen een Formule 1-contract aan. De jonge Fin heeft indruk gemaakt in de Formule Renault UK. Met zeven overwinningen en zes pole positions domineert hij het seizoen, maar om met slechts 23 races aan bagage al de overstap te maken naar de Formule 1? Nee, dat is te snel.

Debuut in Formule 1

Sauber houdt echter voet bij stuk. Hij is overtuigd van het talent van Raikkonen. En de jongeling stelt de Zwitser niet teleur. In zijn eerste race in Australië eindigt Raikkonen als zevende, maar schuift een plek op als Olivier Panis een tijdstraf krijgt. De Fin rijdt in zijn eerste jaar vier keer in de punten en acht keer in de top acht. Met negen punten sluit hij het seizoen af.

McLaren-teambaas Ron Dennis is gecharmeerd geraakt van Raikkonen. Hij ziet in de Fin de opvolger van zijn landgenoot Mika Hakkinen, die met de Britse renstal twee wereldtitels heeft behaald. Dennis legt Raikkonen een aanbieding voor en de Fin zet zijn handtekening onder een vijfjarig contract.

Eerste seizoen bij McLaren

In zijn eerste race voor McLaren staat Raikkonen op het podium. In Australië komt hij als derde over de finish. In Frankrijk lijkt de Fin op weg naar zijn eerste Formule 1-zege. Echter, vier ronden voor het einde verremt hij zich. Michael Schumacher profiteert en wint.

In 2003 kan Raikkonen dan eindelijk een Grand Prix op zijn naam schreven. In Maleisië kwalificeert hij zich als zevende, maar wint hij met een voorsprong van bijna veertig seconden op Rubens Barrichello. Dankzij tien podiumplaatsen doet Raikkonen tot aan de laatste race mee om het kampioenschap. De titel gaat echter naar Schumacher, die Raikkonen op een afstand van slechts twee punten houdt.

Rampjaar bij McLaren

De goede lijn kan een jaar later niet worden doorgetrokken. Het is een rampjaar voor McLaren. De motor en de versnellingsbak laten Raikkonen veelvuldig in de steek. De eerste drie races van het seizoen ziet hij de finishvlag niet. Na de introductie van de MP4-19B gaat het beter. Hij kwalificeert zich in Groot-Brittannië op pole position en wint de Belgische Grand Prix.

Dat het ene jaar het andere niet is bewijst 2005. Voor Raikkonen is dit een topjaar. Hij winst liefst zeven races, maar eindigt in de stand om de wereldtitel als runner-up. Hiermee evenaart hij het record van Alain Prost uit 1984 van meeste overwinningen zonder wereldtitel. Want ondanks de successen valt hij drie keer uit en moet hij na de kwalificatie vier keer tien plaatsen achteruit op de grid.

Geen overwinning in 2006

De hoop is gevestigd op 2006, het jaar waarin Raikkonen wellicht eindelijk een greep kan doen naar de titel. En opnieuw lukt het niet. De bolide van McLaren is niet snel genoeg. Hierdoor kan Raikkonen Fernando Alonso en Schumacher niet volgen. De Fin valt zes keer uit, maar weet in de overige races wel steeds in de punten te rijden, maar een tweede plaats is het hoogste haalbare.

Na vijf seizoenen McLaren maakt Raikkonen de overstap naar Ferrari. Hij volgt Schumacher, de zevenvoudig wereldkampioen, op. Het lijkt de Fin, die de bijnaam Iceman heeft, niet te deren. Hij wint de eerste race in Australië en staat pas na de laatste race weer kop in de stand om het wereldkampioenschap. Met drie overwinningen in de laatste vier races beslist Raikkonen het titelstrijd in zijn voordeel. Het verschil met concurrenten Alonso en Lewis Hamilton bedraagt slechts één punt.

Minder jaar na wereldtitel

In 2008 lijkt het minder te gaan met Raikkonen. Hij wint twee Grands Prix en staat in totaal zeven keer op het podium, maar vervult in de slotfase van het seizoen een ondersteunende rol. Teamgenoot Felipe Massa slaagt er uiteindelijk net niet in om wereldkampioen te worden.

Een matig seizoen volgt, waardoor de kritiek op Raikkonen toeneemt. De Fin zou niet meer gemotiveerd zijn en zijn interesse in de sport verliezen. De winst op Spa-Francorchamps is het enige lichtpuntje voor Raikkonen, die ondanks een lopend contract moet vertrekken bij Ferrari. De Italianen halen Alonso binnen en kopen het contract met Raikkonen af voor 25 miljoen dollar.

Terugkeer in Formule 1 na afwezigheid

De Fin keert de Formule 1 de rug toe en gaat deelnemen aan het WK Rally’s. Na twee jaar afwezigheid keert Raikkonen terug in de koningsklasse van de autosport. Hij tekent bij Lotus. Het wordt een prachtige comeback, een seizoen waarin hij alle twintig races weet te finishen.
In Australië en Maleisië rijdt Raikkonen in de punten en in Bahrein weet hij bijna Sebastian Vettel te verslaan. De begeerde overwinning komt uiteindelijk in Abu Dhabi. Achter Vettel en Alonso sluit hij het seizoen af als derde in de eindstand.

Operatie en financiële problemen

2013 gaat prima van start. Raikkonen wint in Australië en boekt daarnaast nog zeven podiumplaatsen, waarvan zes keer een tweede plaats. Een kans op een tweede wereldtitel maakt hij niet. Raikkonen mist de laatste twee Grands Prix wegens een operatie aan zijn rug. De Fin kiest ervoor om Lotus, dat in financiële problemen verkeert, te verlaten en keert verrassend terug bij Ferrari.

Een glorieus weerzien wordt het niet. 2014 is een rampjaar. De F14T is niet vooruit te branden. De vierde plek is de beste prestatie in een, zwak gezegd, matig seizoen. Het is de eerste keer sinds zijn debuutjaar dat Raikkonen in een seizoen niet op het podium staat.

De mindere van Vettel

2015 gaat iets beter. Hij finisht alle races in de top acht, maar moet zijn meerdere erkennen in zijn nieuwe teamgenoot Vettel. De Duitser staat 13 keer op het podium, inclusief drie keer op de hoogste trede. Raikkonen stelt daar met een tweede plaats en twee derde plaatsen weinig tegenover.

Het seizoen daarop begint de Fin opnieuw met een uitvalbeurt in Australië. In Bahrein eindigt Raikkonen als tweede net als in Spanje, achter Max Verstappen die zijn eerste GP-zege boekt. Ook in Oostenrijk en Rusland staat hij op het podium. De derde plaats in Sotsji is de 700ste podiumplaats van Ferrari in de Formule 1.

Kritiek maar ook contractverlenging

Maar een overwinning zit er dat seizoen niet in. Ook niet in 2017. Raikkonen rijdt in Monaco naar zijn eerste pole position in 126 races, maar moet in de race in het prinsdom teamgenoot Vettel voor laten gaan. De kritiek op de Fin neemt toe. Ook Raikkonen geeft toe dat de resultaten niet goed zijn. Ondanks de kanttekeningen die worden geplaatst bij zijn prestaties, verlengt hij zijn contract bij Ferrari.

Kimi Raikkonen – 17 oktober 1979

Races: 286
Pole positions: 17
Zeges: 20
Wereldtitels: 1
Eerste race: 2001 Australië
Eerste zege: 2003 Maleisië
Laatste zege: 2013 Australië
Laatste race: –

Jouw reactie