Halfjaarrapport Ferrari: Zomerstop komt twee races te laat

(c) Scuderia Ferrari

De redactie van Grand Prix Radio heeft tijdens de zomerstop al acht van de tien teams een halfjaarrapport gegeven. Nog twee teams te gaan dus. Vandaag maken we de balans op van Scuderia Ferrari.

Aan de vooravond van de Belgische Grand Prix beoordelen we de nummer twee in het constructeurskampioenschap. Ferrari staat daarin momenteel 10 punten achter op Mercedes, met nog negen races te gaan. De zomerstop kwam feitelijk te laat voor het trotse team uit Maranello. In amper twee races veranderde een voorsprong van 20 punten in een achterstand van 10 bij de constructeurs. Voor het team van Ferrari had de pauze na Silverstone mogen komen.

Sebastian Vettel opende dit seizoen overtuigend met twee overwinningen op rij. Kimi Raikkonen pakte in Melbourne in zijn kielzog een keurige derde plek, maar moest in Bahrein zijn wagen in de pitstraat stopzetten  nadat hij een monteur omver gereden had. Het zijn momenten waarop het Italiaanse team pijnlijk chaotisch oogt. Van de zeven eerste races zou Raikkonen slechts drie keer op het podium verschijnen. Dat is wat karig voor een coureur bij een topteam.

Vettel was ondertussen met Lewis Hamilton verwikkeld in een meer dan interessante strijd om de leiding in het wereldkampioenschap bij de coureurs. De Mercedes-coureur was nooit ver uit de buurt wanneer de Duitser zeges behaalde en vice versa. Toch liet Vettel grotere steken vallen wanneer de Brit op de hoogste trede stond. Om die reden was het tijdens de eerste seizoenshelft stuivertje wisselen als het ging om de leiding in het kampioenschap.

Thuiszege

Illustratief voor dit kat en muisspel waren de beide thuisraces van de heren. In Silverstone kaapte Vettel verrassend de verwachte thuiszege van Hamilton weg, om vervolgens in ‘zijn’ Hockenheim van de natte baan te glijden en toe te zien hoe Hamilton er met zijn eigen, vrijwel zekere thuiszege, vandoor ging. Waar de Duitser aanvankelijk dacht een mentale klap te hebben uitgedeeld, bleek de Brit juist gemotiveerder dan ooit en scoorde twee zeges op rij voor de zomerstop.

Vettel had graag getekend voor de wijze waarop Raikkonen naar het einde van de eerste seizoenshelft toewerkte. De Fin reeg vanaf Frankrijk vijf podiumbezoeken aaneen. Weliswaar geen zeges, maar een tweede plek en vier derde plaatsen. Belangrijke punten voor een team dat dit jaar uitgesproken voor de titel wil gaan. De laatste constructeurstitel stamt uit 2008 toen Raikkonen samen met Felipe Massa voor dit resultaat tekende.

SF70H

Of de Scuderia tien jaar na dato wederom een feestje kan vieren zal meer dan ooit afhangen van de prestaties van de coureurs. Op de wagen is immers weinig aan te merken. De Ferrari SF70H stond enkel in Spanje langs de kant toen Raikkonen problemen had met zijn turbo. Voor de rest finishte Ferrari elke race in de punten, afgezien dus van de schoonheidsfoutjes in Bahrein en Hockenheim. Met achtereenvolgens Spa, Ferrari’s thuisrace op Monza en Singapore op de kalender ligt er een uitgelezen mogelijkheid voor de Scuderia om de tweede seizoenshelft goed te beginnen en op jacht te gaan naar de zeventiende constructeurstitel. Het zou een mooi eerbetoon zijn aan de onlangs overleden Sergio Marchionne. De voormalig topman heeft het team gebracht waar het nu is, in de positie om de hegemonie van Mercedes te doorbreken. Dat zal dan meer dan ooit nu moeten gebeuren, nu de moraal nog daar is en het rekenkundig nog alle kanten op kan.