Halfjaarrapport Red Bull: ‘Opnieuw de nummer drie’

(c) Red Bull Content Pool

De redactie van Grand Prix Radio blikt in de zomerstop terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag staat het team van Red Bull Racing centraal.

De renstal hoopte dit seizoen om de wereldtitel te kunnen strijden. Red Bull kwam goed uit de winterslaap. De resultaten van de tests in Barcelona gaven goede hoop en de concurrentie diende rekening gaan houden met Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Onze landgenoot werd door sommigen zelfs goede kansen toegedicht de wereldtitel te winnen.

Tekort op concurrentie

Maar na de eerste seizoenshelft is duidelijk geworden dat Red Bull toch (weer) zijn meerdere moet erkennen in Ferrari en Mercedes. Ondanks drie overwinningen in de eerste twaalf races komt de renstal tekort om de concurrentie bij te houden.

Voor een groot deel is dat te wijten aan Renault. De motor van de Franse fabrikant heeft minder vermogen dan de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari. Maar Red Bull moet ook zelf in de spiegel kijken. De coureurs bleven ook niet verschoond van fouten met als dieptepunt de botsing tussen Verstappen en Ricciardo in het Azerbeidzjaanse Baku.

Nooit saai

Ondanks de tegenvallende eerste seizoenshelft is het nooit saai bij Red Bull. De onvermijdelijke scheiding van Renault wordt breed uitgemeten in de pers. De samenwerking tussen beide is de afgelopen jaren steeds zwaarder onder druk te komen staan. Het vermogen van de Franse krachtbron blijft achter bij die van Mercedes en Ferrari. Bovendien laat de betrouwbaarheid te wensen over tot frustratie van met name Verstappen.

Red Bull kiest voor een overstap naar Honda, dat vanaf dit seizoen de motoren levert aan Red Bulls zusterteam Scuderia Toro Rosso. Of de overstap leidt tot nieuwe successen is afwachten. De veelbesproken combi Honda-McLaren is tot dusver geen succes gebleken.

Overstap Ricciardo

In de laatste weken voor de zomerstop domineert Ricciardo de krantenkoppen. De Australiër besluit na lang wikken en wegen Red Bull te verlaten. In eerste instantie hoopt Ricciardo een overstap te kunnen maken naar Mercedes of Ferrari. Omdat de Australiër daar geen voet tussen de deur krijgt, lijkt hij te kiezen voor een langer verblijf bij Red Bull. Naar eigen zeggen is hij ook dichtbij een contractverlenging om vervolgens de Formule 1-wereld te verbazen met zijn overstap naar Renault, waar hij de komende twee seizoen gaat racen.

In de eerste seizoenshelft is de vertrekkende Ricciardo de best presterende Red Bull-coureur. De Australiër staat op een vijfde plaats in de stand om de wereldtitel met 13 punten voorsprong op Verstappen. Bovendien boekt Ricciardo twee overwinningen, terwijl Verstappen in de eerste twaalf races slechts een keer op de bovenste trede van het ereschavot staat.

Zeges Ricciardo

In China pakt Ricciardo de zege na een tactische keuze van de teamleiding. Red Bull haalt de Australiër en Verstappen naar de pits tijdens een safety car-situatie. Op de zachte banden klimt Ricciardo vanaf de zesde plaats naar de overwinning. In de straten van Monaco wint hij ondanks een technisch probleem.

Het zijn races die ook door Verstappen gewonnen hadden en misschien wel moeten worden. In China rijdt hij lange tijd voor zijn Australische teamgenoot, maar zijn ongeduld wordt afgestraft. In gevecht met Lewis Hamilton raakt hij van de baan en even later botst hij ook met Sebastian Vettel.

Verstappen crasht in Monaco

In Monaco crasht Verstappen in de laatste vrije training. De zwaar gehavende RB14 kan niet op tijd worden gerepareerd voor de kwalificatie. Hierdoor kan hij geen tijd neerzetten en moet Verstappen vanaf de laatste plaats starten. Uiteindelijk eindigt hij als negende.

Verstappen krijgt veel kritiek te verduren. Het is namelijk niet de eerste keer dat hij is betrokken bij incidenten. In Australië spint hij in de openingsfase en in Bahrein botst hij met Hamilton en valt uit. In Baku rijden Verstappen en Ricciardo elkaar uit de race.

Verstappen keert de tij

De seizoenstart valt tegen, maar Verstappen weet het tij te keren. Na een derde plaats in Spanje, waar een touché met Lance Stroll zonder gevolgen blijft, staat onze landgenoot ook in Canada, Frankrijk en Oostenrijk op het podium.

De winst in Oostenrijk, het thuiscircuit van Red Bull, is volgens eigen zeggen het hoogtepunt van het seizoen. Ondanks een mindere openingsfase van het jaar kan Verstappen met een goed gevoel terugblikken op het vervolg: één overwinning, één tweede plaats en twee derde plekken en een 9-3 voorsprong in kwalificatieduels met Ricciardo.

Concurrentie loopt weer weg

Na de winst in eigen huis lijkt Red Bull aansluiting te hebben gevonden bij Mercedes en Ferrari, maar in de laatste drie Grand Prix’ voor de zomerstop loopt de concurrentie toch weer weg. Met name het resultaat in Hongarije valt tegen. Op de Hungaroring blijkt Red Bull minder sterk dan verwacht.

De renstal zal na de zomer opnieuw genoegen moeten nemen met een bijrol. Kansloos voor zeges zijn Ricciardo en Verstappen niet. Bijvoorbeeld in Singapore moet succes mogelijk zijn. Daarnaast zal Red Bull er moeten staan als de concurrentie een steek laat vallen. Maar de wereldtitel is zo goed als zeker uit het zicht verdwenen.