Halfjaarrapport Renault: zonder podiums toch ‘best of the rest’

90ca-ca5e-9831-4c2b90c04ba5_6ddc5a25abc0fcac4e8ff90d33c6bc35f47d1fc6

Nog iets meer dan een week te gaan en dan zit de zomerstop er al weer op. Voordat het zo ver is blikken we bij Grand Prix Radio per team terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag staat Renault centraal.

Nu er 12 van de 21 races verreden zijn staat Renault vierde in het kampioenschap bij de constructeurs. Na Mercedes, Ferrari en Red Bull dus ‘best of the rest’. Van een aansluiting bij de top drie is echter geen sprake. Het gat naar de nummer drie is met 141 punten veel te groot. Ook blijven de podiumplaatsen vooralsnog uit.

Renault is er ogenschijnlijk in geslaagd een motor te ontwikkelen die betrouwbaarder is dan zijn voorganger. Ook heeft het in Carlos Sainz een coureur die in het kielzog van Nico Hülkenberg kostbare punten meepakt. Wat dat betreft heeft het vervangen van Jolyon Palmer nu al haar vruchten afgeworpen. Met 52 punten van de Duitser tegenover 30 van de Spanjaard kan het tussen de beide coureurs nog alle kanten op.

Saillant detail is dat Hülkenberg de eerste seizoenshelft drie DNF’s liet noteren tegenover één enkele van Sainz. Tijdens de vierde race in Azerbeidzjan passeerden zowel Hülkenberg als Sainz in de openingsronden de Renault aangedreven Red Bull van Max Verstappen. De Duitser raakte in de 10e ronde de muur en viel uit, evenals de beide Red Bull’s die elkaar in de slotfase van de baan reden. Sainz scoorde een vijfde plaats en 10 punten. Het beste resultaat van het seizoen tot dan toe, maar belangrijker nog; Het was tijdens de vierde race van het seizoen de eerste keer dat de R.S.18 de RB14 op de baan versloeg.

In Spanje crashte Hülkenberg in de eerste ronde als gevolg van het rookgordijn dat Romain Grosjean veroorzaakte met zijn spin. Sainz finishte als zevende en nam 6 punten mee naar huis. In Oostenrijk gaf de Renault-motor van Hülkenberg in de twaalfde ronde voor de eerste en enige keer de geest tijdens een race. Sainz bleef buiten de punten. Het was daarmee tot op heden de enige race in 2018 waarbij het team van Abiteboul geen punten scoorde. Sainz zou tijdens de Britse Grand Prix in aanraking komen met Grosjean, wat resulteerde in zijn enige DNF van het seizoen. Zijn teammaat finishte de race als zesde.

Podium

Kortom, teambaas Cyril Abiteboul zal redelijk tevreden zijn over de resultaten in de afgelopen 12 races. De doelstelling om hoger dan de zesde plaats te finishen en mogelijk de aanval te kunnen openen op plek vijf of zelfs vier, is nu reeds bereikt. Toch ontbreekt het nog aan één ding en dat zijn podiumplaatsen. Beide coureurs hebben het podium nog niet mogen bezoeken en voor een team dat zich zo graag wil meten met de grote jongens is dat een vereiste. Hülkenberg en Sainz’ beste resultaat is in beide gevallen een enkele vijfde plaats. Daarmee blijft het ereschavot vooralsnog buiten bereik.

Het Franse fabrieksteam uit Enstone heeft onbetwist een grote progressie gemaakt ten opzichte van het vorig seizoen. Wie dat beslist is opgevallen is Daniel Ricciardo die Red Bull Racing na dit seizoen zal verruilen voor Renault. Misschien wel een betere keus dan men op het oog dacht. Immers, nu Red Bull Racing de Renault-motoren zal verruilen voor die van Honda, lijkt een tussenjaar op komst. De stijgende lijn die Renault nu heeft ingezet kan het team volgend jaar wellicht zelfs voorbij het Oostenrijkse team brengen. Of dat ook in de resterende negen races in 2018 zal gebeuren lijkt niet waarschijnlijk. Eerst maar eens het podium zien te bereiken.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden