Grand Prix Retro eregalerij – Fernando Alonso

Fernando Alonso wordt beschouwd als één van de beste coureurs van zijn generatie. Hij versloeg Michael Schumacher in diens hoogtijdagen. Alonso leek na het afscheid van de Duitser de sport te gaan domineren, maar zijn palmares stokt bij twee wereldtitels. Ongelukkige keuzes lijken de Spanjaard parten te hebben gespeeld in zijn jacht op een derde titel.

Al op 3-jarige leeftijd maakt Alonso zijn eerste meters in een kart. Zijn vader, die zelf op amateurniveau actief is, heeft een eigen kart gebouwd. Nadat Alonso’s oudere zuster geen enthousiasme toont, mag kleine Fernando de kart uitproberen.

Formule 1-test

Nadat Alonso in 1996 de kartwereldtitel heeft veroverd, maakt hij drie jaar later de overstap naar de formulewagens. In de Euro Open MoviStar by Nissan wint hij dankzij zes overwinningen het kampioenschap. Het levert hem een Formule 1-test op bij Minardi en een zitje in de F3000, de toenmalige opstapklasse voor de Formule 1.

Ondanks dat Alonso in de F3000 blijft steken op een vierde plaats in het kampioenschap wordt zijn talent opgemerkt door Flavio Briatore, die zijn manager wordt. Na een seizoen F3000 debuteert Alonso in de Formule 1 bij Minardi.

Rijpen als testcoureur

Hij blijkt veel beter dan zijn teamgenoten Tarso Marques en Alex Yoong. Met een prima tiende plaats in Duitsland als bewijs voor zijn talent verkast Alonso naar Renault. Briatore, die ook teambaas is van Renault, laat de Spanjaard een jaar als testrijder rijpen, waarna Alonso in 2003 de plaats inneemt van Jenson Button.

Bij Renault maakt hij zijn belofte waar. In Maleisië is hij de jongste coureur die vanaf pole position vertrekt en in Hongarije staat hij op de hoogste trede van het podium. Opnieuw is hij hiermee de jongste coureur ooit in de Formule 1.

Jongste wereldkampioen

Na een seizoen waarin hij vier keer op het podium staat, maar geen overwinningen pakt, doet Alonso in 2005 een succesvolle greep naar de macht. Met nog twee races op het programma onttroont hij Michael Schumacher. In Brazilië is een derde plaats voldoende voor de wereldtitel, een prestatie van formaat want hij ging als 16de van start. Opnieuw komt Alonso in de recordboeken. Met zijn 24 jaar is hij de jongste Formule 1-wereldkampioen.

In 2006 legt Alonso met zes overwinningen in de eerste negen races en drie tweede plaatsen een stevige basis voor zijn tweede wereldtitel. In het tweede deel voert Schumacher de druk op, maar met winst in Japan en een tweede plaats in Brazilië stelt Alonso zijn wereldtitel veilig.

Ruzie bij McLaren

Met twee titels op zak verkast de Spanjaard naar McLaren. Met een snelle auto lijken de vooruitzichten op een derde titel goed. Maar die titel komt er niet. Alonso eindigt als derde achter teamgenoot Lewis Hamilton en op slechts één punt van wereldkampioen Kimi Raikkonen. De relatie met Hamilton is niet optimaal en een ruzie met teambaas Ron Dennis doet Alonso besluiten terug te keren naar Renault.

De Spanjaard slaagt er echter niet in om de oude tijden te laten herleven. Het wordt een teleurstellende terugkeer met slechts twee overwinningen, waaronder de controversiële zege in Singapore. Teamgenoot Nelsinho Piquet crasht met opzet waardoor Alonso optimaal kan profiteren van de situatie.

Overstap naar Ferrari

In 2009 is de Renault-bolide niet competitief genoeg. Hij rijdt slechts één keer naar het podium, in Singapore. Intussen zwellen de geruchten aan dat Alonso de overstap zal maken naar Ferrari. Het slechtst bewaarde geheim op de paddock wordt op 30 september van dat jaar wereldkundig gemaakt.

Alonso maakt een droomstart bij Ferrari door de eerste race van het seizoen in Bahrein winnend af te sluiten. Vervolgens verliest de Spanjaard veel terrein op de concurrentie, maar hij vecht terug. Een achterstand van 47 punten maakt hij goed mede dankzij vier zeges in het tweede deel van het seizoen.

Abu Dhabi

Als het Formule 1-circus voor de laatste race afreist naar Abu Dhabi gaat Alonso aan de leiding met een voorsprong van acht punten. De uitgangspositie voor de titel is goed als hij zich als derde kwalificeert. Na de start wordt Alonso ingehaald door Button, waarna het team hem binnenhaalt voor een pitstop.

Het blijkt de verkeerde strategie. Als de Spanjaard de baan weer opkomt, komt hij achter Vitaly Petrov terecht. De Rus drijft Alonso tot waanzin, want hij slaagt er niet in de rookie te passeren. Als Alonso in Abu Dhabi als zevende wordt afgevlagd, blijkt hij de titel te hebben verspeeld aan Sebastian Vettel, die de Spanjaard in de boeken aflost als jongste wereldkampioen in de koningsklasse van de autosport.

Vettel te sterk

Een jaar later, in 2011, is Red Bull Racing met Sebastian Vettel voorop te dominant. Alonso wint op Silverstone en behaalt negen podiumplaatsen, maar eindigt als vierde in de stand. In 2012 doet de Spanjaard opnieuw mee in de titelstrijd ondanks dat de bolide minder competitief is.

Na winst in Maleisië en Spanje gaat Alonso een leiding in de stand, maar crashes in België en Japan in de eerste ronde van de race betekent dat Vettel de koppositie met nog drie races te gaan overneemt. De Duitser geeft deze leidende positie niet meer uit handen. Alonso komt in Brazilië nog dichtbij. Hij moet winnen, maar eindigt als tweede achter Button. Het verschil met Vettel bedraagt slechts drie punten.

Schaarse hoogtepunten

De positie van vice-wereldkampioen valt de Spanjaard ook in 2013 ten deel. Dit keer is de achterstand op Vettel aanzienlijk, 155 punten. In de eerste vijf races boekt Alonso overwinningen in China en Spanje en finisht hij als tweede in Australië. De Spanjaard kan deze vorm niet doorzetten, maar knokt zich alsnog naar zes podiumplaatsen.

Alonso heeft ook pech met het materiaal. De F14T is in 2014 nauwelijks competitief te noemen. De Spanjaard verslaat teamgenoot Raikkonen en staat twee keer op het podium. In Hongarije is hij dichtbij een zege. Het zijn de schaarse hoogtepunten in een seizoen waarin Ferrari voor het eerst sinds 1993 geen overwinning boekt.

Verrassende terugkeer naar McLaren

Als de komst van Vettel naar Ferrari wordt bekrachtigd, kiest Alonso tot verbazing van velen voor een terugkeer bij McLaren. Na de ruzie in 2007 leek zo’n overstap zeer onwaarschijnlijk. De Spanjaard treft het niet. Zijn komst valt samen met het slechtste seizoen van de Britse renstal sinds 1980. Bovendien mist hij, op doktersadvies, de race in Australië vanwege een crash eerder tijdens de testsessie in Barcelona.

Problemen met onder meer de nieuwe Honda-motor zorgen ervoor dat Alonso slechts in twee races in de punten rijdt. Met een totaal van elf punten sluit hij het seizoen af, het minste aantal sinds zijn debuut in de Formule 1.

Niet van start in Bahrein

In de jaren die volgen wordt het eigenlijk niet beter. In 2016 moet Alonso de Grand Prix van Bahrein aan zich voorbij laten gaan. In Australië is de Spanjaard in botsing gekomen met Esteban Gutierrez en houdt daar gebroken ribben en een klaplong aan over. Dankzij twee vijfde plaatsen eindigt Alonso als tiende in het kampioenschap.

Een jaar later weerhouden problemen met de Honda-motor hem ervan van start te gaan in Rusland en in Monaco besluit hij zelf niet te starten, omdat hij wil deelnemen aan de Indianapolis 500. Alonso heeft zijn zinnen gezet op het winnen van de triple crown: de Grand Prix van Monaco, de Indianapolis 500 en de 24 uur van Le Mans. Graham Hill is de enige coureur in de historie die deze triple crown op zijn naam heeft geschreven.

Afscheid

Alonso gaat in Indianapolis 27 ronden aan de leiding, maar valt in de slotfase van de race uit. De overstap naar een andere klasse smaakt naar meer. In 2018 neemt hij deel aan de 24 uur van Le Mans en wint. De geruchten worden sterker en sterker dat de Spanjaard afscheid gaat nemen van de Formule 1. Op 14 augustus bevestigt Alonso dat hij aan het einde van het seizoen stopt in de koningsklasse van de autosport en nieuwe avonturen wil aangaan.

Fernando Alonso – 29 juli 1981

Races: 305
Pole positions: 22
Zeges: 32
Wereldtitels: 2
Eerste race: 2001 Australië
Eerste zege: 2003 Hongarije
Laatste zege: 2013 Spanje
Laatste race: 2018 Abu Dhabi

Jouw reactie