Halfjaarrapport Haas F1: In gevecht om ‘best of the rest’

(c) Haas F1

De redactie van Grand Prix Radio blikt in de zomerstop terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag staat het team van Haas F1 centraal.

Het Amerikaanse team, dat pas bezig is aan zijn derde seizoen in de koningsklasse van de autosport, maakt dit seizoen enorme stappen. Waar teams als McLaren en Williams tot dusver teleurstellend presteren, valt Haas F1 in positieve zin op. De renstal kan zich na de zomerstop opmaken voor de strijd om de titel ‘best of the rest’.

Vijfde plaats

Haas F1 bezet na de eerste helft van het seizoen de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, op 16 punten van Renault. Na negen races heeft Haas F1 al meer punten gescoord dan in het gehele vorige seizoen, waarin de renstal als achtste eindigt nadat de strijd om plek zeven met Renault in de laatste races wordt verloren.

De stap voorwaarts van Haas F1 is eigenlijk een bevestiging van de uitslagen die het team laat zien tijdens de tests in Barcelona in de aanloop van het seizoen. Romain Grosjean en Kevin Magnussen, voor het tweede jaar op rij het rijdersduo, komen goed voor de dag met de VF-18, die een goede auto blijkt, voortgestuwd door een verbeterde Ferrari-krachtbron.

Fiasco in Melbourne

In Australië melden Magnussen en Grosjean zich dan ook vooraan met een vijfde en zesde plaats op de startgrid. Echter, de seizoenouverture in Melbourne loopt uit op een fiasco. Beide coureurs vallen elk vlak na hun pitstop uit.

Met nog 35 ronden te gaan ligt het Haas-duo op een vierde en vijfde plaats. Vervolgens gaat het mis tijdens het wisselen van de banden bij beide auto’s. Na het verlaten van de pitstraat staan zowel Magnussen als Grosjean met een los wiel langs de baan.

Grosjean laat steken vallen

Nul punten in een race waarin een flink aantal binnen handbereik lijkt. Haas F1 had dus nog meer punten dan het huidige aantal van 66 kunnen hebben. Daarnaast laat Romain Grosjean ook een aantal steken vallen.

De 32-jarige Fransman wordt gezien als de kopman van de renstal, maar valt met name op door fouten die door rookies worden gemaakt. In twaalf races valt hij vier keer uit. Niet alleen in Australië pakt Grosjean geen punten ook in Azerbeidzjan, Spanje en Groot-Brittannië staat hij met lege handen.

Incidenten

In die laatste drie races is hij betrokken bij incidenten. In Baku crasht Grosjean achter de safety car. Nadat hij eerst met de beschuldigende vinger wijst naar de wind en Marcus Ericsson steekt hij later de hand in eigen boezem.

In Barcelona gaat Grosjean al in de derde bocht in de fout. Hij raakt buiten de baan en spint, waarna Pierre Gasly en Nico Hulkenberg tegen de Haas-bolide knallen. De actie van de Fransman wordt door de stewards bestraft met een gridpenalty.

Touché met Sainz jr.

Er volgt geen straf voor Grosjean na zijn touché met Carlos Sainz jr. op Silverstone. Hij wil de Spanjaard binnendoor passeren, maar beiden raken elkaar en schieten van de baan af.

Het zijn zaken die zeker zullen meespelen in de keuze van de teamleiding voor het rijdersduo in 2019. Zowel Grosjean als Magnussen hebben nog geen contract voor volgend seizoen. In tegenstelling tot Grosjean lijkt Magnussen iets steviger in het zadel te zitten.

Magnussen

De Deen schijnt na een verblijf bij McLaren en Renault meer op zijn plaats bij Haas. Magnussen presteert contant. In elf van de twaalf races haalt hij de finish en in zeven daarvan rijdt hij ook in de punten. Met een vijfde plaats in Bahrein en Oostenrijk zet Magnussen zijn beste prestatie dit seizoen in de boeken. Dat is overigens niet de beste prestatie van Haas F1, want Grosjean is in Oostenrijk net iets beter dan de Deen met een vierde plek.

Kortom, de resultaten beloven veel voor de tweede seizoenshelft. Maar of Haas F1 de race om de titel ‘best of the rest’ kan volhouden is nog maar de vraag. Teambaas Günther Steiner heeft onlangs aangegeven dat de focus van de renstal al op de auto van 2019 ligt.

Kleine updates

Er komen nog wel een aantal kleine updates voor de VF-18, maar grote veranderingen zullen er niet meer komen. Het team vertrouwt op het goede basispakket (auto en motor) en mag hopen dat Grosjean zich na de zomerstop herpakt.