Achtergrond: Is RW Racing GP het vangnet voor Bo Bendsneyder?

Bo Bendsneyder. Foto: Tech3 Racing

Tech3-teambaas en IRTA-voorzitter Hervé Poncharal heeft Moto2-team RW Racing GP en de Nederlandse coureur Bo Bendsneyder in een lastige positie gemanoeuvreerd. Vrijdag werd bekend dat er bij het Tech3-team volgend jaar geen plaats meer is voor Bendsneyder. “Maar hij kan vast wel bij RW Racing GP terecht”, zei Poncharal. “Een Nederlandse rijder bij een Nederlands team, dat zou mooi zijn, toch?”

zie ook Geen plaats meer voor Bendsneyder bij Tech3 in 2019

Zeker zou dat het zijn, het is alleen niet zo voor de hand liggend als de Fransman suggereert. RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen zou Bendsneyder graag in zijn team hebben. “Voor de Nederlandse motorsport zou dat geweldig zijn en persoonlijk zou ik Bo er ook graag bij hebben. Ik wil daar heus wel mijn best voor doen, want ik ben een fan van Bo. Maar ik heb met verschillende zaken te maken die het niet zo gemakkelijk maken.”

Grotere belangen

In de eerste plaats is Janssen niet de enige die gaat over de keuze van rijders. De Japanse partner NTS – leverancier van het frame – heeft een flinke vinger in de pap. NTS is evenals Janssen best gecharmeerd van Bendsneyder en de Japanners begrijpen heel goed wat de belangen van zowel de rijder als het team en de Nederlandse motorsport, maar zij hebben als fabrikant veel grotere belangen die die kleine markt ver overstijgen.

RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen. Foto: RW Racing GP

In de tweede plaats zal Bendsneyder – net als andere rijders en net als bij andere teams – geld of een grote sponsor mee moeten nemen. Denk in de orde van grootte van een ton of twee. Daar zijn minimaal garanties voor nodig en daar is niet al te veel tijd meer voor: de klok tikt door en het aantal plaatsen wat nog beschikbaar is in de Moto2 is beperkt.

Met een Nederlandse sponsor aan boord die bereid is de kosten voor Bendsneyder te dragen, zou het snel geregeld kunnen zijn, maar zo’n sponsor heeft zich (nog) niet gemeld. En RW Racing GP heeft onvoldoende budget om alles te dragen. Dat zou ook niet redelijk zijn. RW-teameigenaar Roelof Waninge heeft al een paar keer zijn nek uitgestoken en de portemonnee getrokken om een Nederlands team in de Grand Prixs te houden; je mag in alle redelijkheid niet van Waninge verwachten dat hij hoogstpersoonlijk de carrière van één coureur redt. Met of zonder RW Racing GP heeft Bendsneyder dus sowieso een zak geld nodig wil hij zijn loopbaan in de Moto2 voortzetten.

In de derde plaats, en dat is misschien nog wel het belangrijkste, heeft Bendsneyder RW Racing GP harder nodig dan andersom. De positie van de Rotterdammer is door het uitblijven van resultaten in de eerste helft van het seizoen niet dusdanig dat de teams voor hem in de rij staan.

Ook al is hij ex-kampioen in de Red Bull Rookies Cup en ook al stond hij in zijn eerste Moto3-seizoen op het podium, in de motorsport geldt ook dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie zijn. Teams kijken heus wel naar het grote geheel, maar de resultaten uit het recente verleden geven toch de doorslag.

Op de nieuwe machine hebben beide coureurs van RW Racing GP al punten gepakt, waar Bendsneyder met de verder doorontwikkelde Tech3-machine nog met lege handen staat. Qua klasseringen ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar ook in Oostenrijk staan Joe Roberts en Steven Odendaal vóór Bendsneyder op de startgrid. In de regen op vrijdagmiddag stonden ze 1 en 2 getraind; Bendsneyder stond 21ste. Dat is best pijnlijk.

Graag of niet

Al in Jerez, bij de vierde race van het seizoen, meldden de eerste rijders zich bij Janssen met de vraag of er voor hen mogelijkheden waren bij het team. Op dit moment heeft Janssen de keuze uit een stuk of vijf serieuze gegadigden voor twee plaatsen, waarvan eentje al vrijwel zeker vastligt. Het is dus zeker niet zo dat Janssen zelf op zoek moet naar rijders met de vraag of ze alsjeblieft bij RW Racing GP willen komen rijden. Integendeel: het is nu andersom.

En daar zit de crux. Als het team de keuze heeft, zal het bij min of meer gelijke geschiktheid eerst en vooral kijken naar de rijders die te kennen hebben gegeven graag bij RW Racing GP op de NTS-machine te willen rijden én die hun budget op orde hebben. In dat opzicht staat Bendsneyder niet vooraan in de rij. Sterker nog, hij staat in de rij omdat het moet.

Een klein jaar geleden, toen het partnership van RW Racing GP en NTS in de opbouwfase was, deed het team Bendsneyder een aanbieding die door diens management minzaam lachend werd weggewuifd. Ook een paar weken geleden nog werd de optie RW afgedaan als ‘uiterste vangnet, in het slechtste geval’. Maar nu dat een van de weinige opties lijkt die Bendsneyder nog heeft, zou de coureur wel eens het slachtoffer kunnen worden van die houding. En daarmee de Nederlandse motorsport, want voorlopig komt er achter Bendsneyder weinig aan.

Jouw reactie