Aftellen: de meest memorabele Belgische Grands Prix

images_Top-5_Schumacher

De Formule 1 is op vakantie. Geen voorbeschouwingen, geen vrije trainingen of kwalificaties, geen rode lichten die ’s zondags op wisselende tijdstippen doven. Pas op zondag 26 augustus zal de Grand Prix van België worden verreden op het roemruchte circuit van Spa-Francorchamps.

Terwijl coureurs, monteurs en teambazen van een welverdiende vakantie genieten, tellen de fans dus al weer af. Grand Prix Radio helpt de tijd te doden en tegelijkertijd in de stemming te komen voor de thuisrace van Max Verstappen.

Op het circuit waar tienduizenden Nederlanders hem eind deze maand zullen aanmoedigen en waar de tribunes oranje gekleurd zullen zijn, gebeurt altijd wat. Er zijn heldendaden verricht, dromen in duigen gevallen en jongensboeken geschreven. En dus blikken we elke donderdag terug op een memorabele editie van de Belgische Grand Prix. Deze week de editie van het jaar 2004.

Ferrari-onderonsje

Deze editie van de Belgische Grand Prix staat eerlijk gezegd niet vanwege het raceverloop in het geheugen gegrift, maar om een andere reden. De race werd op 29 augustus van dat jaar gehouden en het was de 14e race van het achttien races tellende seizoen. De strijd om het wereldkampioenschap was een onderonsje tussen de Ferrari-coureurs. Het gat tussen Michael Schumacher en Rubens Barrichello bedroeg voor aanvang van het raceweekeinde maar liefst 38 punten in het voordeel van de Duitser in een tijd dat de winnaar van de race 10 punten kreeg. Met nog vier races te gaan een meer dan riante voorsprong. De race in Spa was overigens de 700ste Grand Prix voor Ferrari.

Na een verrassende en vooral natte kwalificatie veroverde Jarno Trullo poleposition in de Renault. Michael Schumacher werd tweede in de Ferrari en bleef daarmee Fernando Alonso in de andere Renault voor. David Coulthard in de McLaren-Mercedes stond op de vierde plek gevolgd door Giancarlo Fisichella in de Sauber-Petronas. Rubens Barrichello bezette een teleurstellende zesde plek. Op de tiende plek stond Kimi Raikkonen in de McLaren-Mercedes op de grid.

Safetycar

Bij de start kwam Trulli goed weg. Schumacher was minder fortuinlijk en verloor direct plekken aan Alonso en Coulthard. Mark Webber raakte met zijn Jaguar de Ferrari van Barrichello en niet veel later kwam hij in Eau Rouge in aanraking met de BAR van Takuma Sato. Een aantal coureurs probeerden de spinnende BAR te ontwijken maar raakten daarbij elkaar. Zoals Zsolt Baumgartner en Gianmaria Bruni beiden in de Minardi. Giorgio Pantano kon hen in de Jordan eveneens niet meer ontwijken en zo lagen Webber, Sato, Bruni en Pantano direct uit de 44 ronden tellende race. Het meervoudige ongeval veroorzaakte de eerste van vele safetycar-situaties.

De race telde aanzienlijk veel uitvallers. Zo kon Alonso de Renault in de 11e ronde parkeren vanwege een motorprobleem. Button raakte in een spin waarbij Baumgartner hem raakte. Beide coureurs vielen uit en het ongeluk resulteerde eveneens in een safetycar. Juan Pablo Montoya en Antonio Pizzonia waren namens Williams de laatste twee van in totaal negen uitvallers. Uiteindelijk zouden slechts elf coureurs de finish halen.

Wereldtitel

In de laatste fase ging Kimi Raikkonen aan de leiding. De Fin zou deze niet meer afstaan en boekte de eerste en enige overwinning van McLaren dat jaar. Michael Schumacher eindigde op de tweede plek en scoorde daarmee 8 punten waarmee hij niet meer in te halen was in de stand om het wereldkampioenschap. Op het circuit waar ‘Schumi’ in 1991 debuteerde en in 1992 zijn allereerste overwinning in de Formule 1 behaalde was de cirkel rond en won hij zijn zevende en laatste wereldtitel. Na de race zou Schumacher hierover zeggen: “Elke titel voelt anders, maar dat ik deze op Spa heb gewonnen, op dit circuit dat zoveel voor me betekent, is heel speciaal.”

Volgende week blikken we terug op een andere memorabele editie van de Belgische Grand Prix, uiteraard op Spa-Francorchamps.

Wil jij ook naar Spa? Doe mee met de win-actie van Grand Prix Radio en maak elke dag kans op een van de 33 weekendtickets. Je leest er hier alles over!

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden