Grand Prix Retro eregalerij – Michael Schumacher

Jarenlang hield Michael Schumacher de Formule 1 in een ijzeren greep. Met 91 overwinningen en zeven wereldtitels nam de Duitser afscheid van de koningsklasse van de autosport. De onaantastbare Schumacher raakte eind 2013 bij een ski-ongeluk zwaargewond. Sindsdien werkt hij aan zijn herstel, maar hoe het precies met ‘Schumi’ gaat, weten we niet. Slechts mondjesmaat komt er nieuws naar buiten.

Bertrand Gachot zal altijd nauw verbonden verblijven met Michael Schumacher. De geboren Luxemburger speelt een grote rol in de Formule 1-loopbaan van de Duitser. Een akkefietje met een taxichauffeur heeft grote gevolgen. Niet alleen voor Gachot, maar ook voor Schumacher. Het is een incident dat de geschiedenis van de Formule 1 doet veranderen.

Gachot in cachot

Het is 1991 als Gachot ruzie krijgt met een taxichauffeur. Het wordt onvriendelijk en Gachot gebruikt pepperspray. En dat is in tegenstelling tot in Frankrijk, waar hij woont, verboden in Groot-Brittannië. De rechter veroordeelt Gachot tot zes maanden cel.

Vanwege zijn veroordeling kan hij niet voor Jordan in België aan de start verschijnen. Teambaas Eddie Jordan kiest de onbekende Schumacher als plaatsvervanger. De Duitser maakt indruk tijdens de kwalificatie, maar in de race valt hij al na een paar honderd meter uit. Het is voor Schumacher het begin van een successtory voor Gachot het begin van het einde in de Formule 1.

Kartbaan in Kerpen

Opgegroeid op de kartbaan in Kerpen wordt het talent van Schumacher gespot door Willi Weber. Weber ziet de potentie en besluit de jonge Schumacher, die Duits en Europees kampioen karting wordt, te gaan begeleiden.

Na de titel in het Duitse Formule 3-kampioenschap in 1990 en de successen in de Formule 3000 en met Mercedes in de sportscars biedt Jordan Schumacher de kans om de plaats in te nemen van Gachot. De Duitser neemt de mogelijkheid met beide handen aan.

Indruk op Briatore

Hij kwalificeert zich als zevende, maar een verbrande koppeling zorgt ervoor dat de race er al snel op zit. Ondanks de vroege uitvalbeurt maakt Schumacher indruk. Flavio Briatore is er als de kippen bij en haalt hem naar Benetton waar Schumacher het seizoen kan afmaken.

In 1992 boekt hij zijn eerste overwinning, hoe symbolisch, in België op het circuit waar hij een jaar eerder debuteerde in de koningsklasse van de autosport. Twee jaar later is Schumacher wereldkampioen, een titel die hij in 1995 met succes verdedigd. Deze titel is echter minder controversieel dan de eerste.

Valsspelen

Benetton wordt in 1994 beschuldigd van vals spel. Zo zou het team gebruikmaken van traction control dat verboden is. Ook Schumacher zondigt tegen de regels. Hij staat twee races aan de kant, omdat hij op Silverstone de zwarte vlag negeert. Die krijgt de Duitser omdat hij in de opwarmronde Damon Hill inhaalt.

In de laatste race van het seizoen, in het Australische Adelaide, verdedigt Schumacher een punt voorsprong op Hill. Het komt tot een botsing tussen beiden. Als de Brit wil inhalen, gooit de Duitser de deur dicht. Schumacher is meteen uitgeschakeld. Hill kan nog naar de pits, maar moet opgeven. De Williams-bolide is te zwaar beschadigd. De titel is voor ‘Schumi’.

Naar Ferrari

Met twee titels op zak maakt Schumacher in 1996 de overstap naar Ferrari. De Italiaanse renstal behoort gezien de resultaten niet meer tot de topteams. Sinds 1979 heeft Ferrari geen wereldkampioen meer geproduceerd. De komst van de Duitser is het begin van een periode waarin de renstal de Formule 1 in z’n greep zou houden.

In 1997 laat Schumacher zich opnieuw van zijn slechte kant zien. Hij strijdt met Jacques Villeneuve om de titel. In de laatste race moet de beslissing vallen. De Duitser voert ‘zijn truc’ van 1994 nog een keer uit en botst tegen de Canadees. Maar dit keer is Schumacher zelf het slachtoffer. Hij valt uit, terwijl Villeneuve zijn weg kan vervolgen en de wereldtitel pakt. De FIA is van mening dat Schumacher met opzet handelde en ontneemt hem de tweede plaats in de stand om het wereldkampioenschap.

Uitgeschakeld met beenbreuk

De titel komt in 2000. Schumacher had misschien een jaar eerder al de titel kunnen pakken, maar hij is een tijdlang uitgeschakeld vanwege een beenbreuk. De kwetsuur loopt Schumacher op bij de crash op Silverstone.

In 2001 verdedigt hij zijn wereldtitel met succes, waarna nog drie kampioenschappen volgen. Het is de periode waarin de Duitser oppermachtig is. In 2002 staat hij na elke race op het podium en twee jaar later wint hij 13 van de 18 races, waarvan 13 in de eerste 14 Grands Prix van het seizoen.

Farce op Indianapolis

2005 is een lastig jaar. Bandenleverancier Bridgestone worstelt met de nieuwe reglementen. De enige zege van Schumacher is op Indianapolis. Het is een bijzondere overwinning, omdat er slechts zes coureurs van start gaan. De andere 14, die op Michelin-banden rijden, duiken na de opwarmronde de pits in. Omwille van de veiligheid heeft de Franse bandenfabrikant de teams het advies te geven niet van start te gaan.

Een jaar later is Schumacher opnieuw dichtbij de titel, maar wordt hij afgetroefd door Fernando Alonso. Op een emotionele persconferentie op Monza maakt de Duitser bekend aan het einde van het seizoen te stoppen.

Motorracen

Maar de racerij blijft trekken. Schumacher gaat ter compensatie motorracen, maar hij ligt vaker naast de motorfiets dan dat hij erop zit. Een blessure na een van de valpartijen voorkomt dat hij in 2009 een kortstondige comeback bij Ferrari kan maken om de geblesseerde Felipe Massa te vervangen.

Niet lang erna tekent hij alsnog een deal, dit keer met Mercedes, om in 2010 terug te keren in de Formule 1. Het wordt een moeilijk comebackjaar. Schumacher staat in de schaduw van zijn jongere landgenoot Nico Rosberg en lijkt niet meer op de coureur die hij was.

Mercedes

Het tweede seizoen verloopt iets beter, maar een podiumplaats zit er niet in. Een vierde plaats in Canada is voor Schumacher het beste resultaat. Ook 2012 kent maar schaarse hoogtepunten.

De Duitser rijdt naar pole position in Monaco, maar wordt bestraft met een gridpenalty. In Valencia eindigt hij als derde. Het is zijn eerste podium voor Mercedes en tevens de laatste van zijn imposante loopbaan. Schumacher besluit definitief te stoppen. Met een zevende plaats in Brazilië neemt hij afscheid van de sport.

Michael Schumacher – 3 januari 1969

Races: 306
Pole positions: 68
Zeges: 91
Wereldtitels: 7
Eerste race: 1991 België
Eerste zege: 1992 België
Laatste zege: 2006 China
Laatste race: 2012 Brazilië

Jouw reactie