Halfjaarrapport Toro Rosso: Proeftuin van Red Bull Racing

(c) Scuderia Toro Rosso

De redactie van Grand Prix Radio blikt in de zomerstop terug op de eerste seizoenshelft. Vandaag staat het team van Toro Rosso centraal.

Toro Rosso kende een matige eerste seizoenshelft. Het Italiaanse team wist slechts in drie races te imponeren. Pierre Gasly behaalde in Bahrein (4de), Monaco (7de) en Hongerije (6de) goede klasseringen. Maar veel vaker was het Italiaanse team niet snel genoeg voor een goede uitslag in de race.

Met name Brendon Hartley kwam vaak snelheid en geluk te kort voor een goed resultaat. De Nieuw-Zeelander kwam daardoor al vroeg in het seizoen op de schopstoel terecht. De Kiwi zou volgens geruchten in de paddock het seizoen niet afmaken bij de renstal uit Faenza. Met slechts twee punten en een kwalificatieduel van 9-3 in het voordeel van zijn Franse teamgenoot lijkt een lang verblijf bij Toro Rosso niet heel erg logisch. Toch is de kans vrij groot, ook vanwege gebrek aan goede alternatieven, dat Hartley het seizoen gewoon afmaakt bij het Italiaanse team.

Vierde plaats

Voor de start van het seizoen wilde Toro Rosso strijden om de vierde plaats in het kampioenschap. Teambaas Franz Tost was van mening dat dit haalbaar was voor zijn stal. Dit kwam onder andere door de overstap naar een andere motorleverancier in 2018. Toro Rosso maakte de overstap van Renault naar Honda. De beoogde vierde plaats is echter heel ver weg. Het team staat slechts achtste met 28 punten.

Dat de renstal de doelstelling niet haalt, zal niemand binnen Red Bull heel erg vinden. Het belangrijkste is dat de Honda-krachtbron dit seizoen klaar wordt gestoomd voor Red Bull Racing, dat in 2019 ook de overstap maakt naar de Japanse motorfabrikant.

Honda

Met de deal met motorleverancier Honda werd het opleidingsteam de proeftuin van grote broer Red Bull. Het team uit Milton Keynes kon zo van dichtbij kijken naar de ontwikkeling van de motor uit Japan. De powerunit van Honda komt dit jaar met name ten opzichte van Ferrari en Mercedes nog veel te kort, maar de Japanners lijken met de krachtbron wel de juiste richting op te gaan.

Toro Rosso zal er waarschijnlijk dit seizoen nog niet van profiteren en de coureurs Gasly en Hartley moeten zich er bij neerleggen dat 2018 een onvervalst overgangsjaar is. De focus zal volledig op 2019 zijn. Ondanks dat Red Bull zegt dat het Toro Rosso niet gaat opofferen voor de ontwikkeling van de Honda-krachtbron.

Dat de prestaties van het team uit Faenza dit jaar tegenvallen is geen reden voor teambaas Tost om om negatief te doen. Hij is namelijk lovend over de samenwerking met Honda. Hij is heel blij dat McLaren en Honda vorig jaar besloten om de samenwerking te beëindigen. Hij heeft veel vertrouwen in de motor en verwacht dat Honda in 2019 heel competitief is.