Grand Prix Retro eregalerij – Ayrton Senna

15 mei 2016 blijft voor altijd verbonden met de eerste overwinning van Max Verstappen in de Formule 1. 1 mei 1994 staat ook in het collectieve geheugen gegrift van de fans, maar om een heel andere reden. Op die dag verloor de sport één van de grootste iconen: Ayrton Senna.

Het dodelijke ongeval van de drievoudig wereldkampioen is de climax van een inktzwart raceweekend op Imola. Een dag eerder overleeft Roland Ratzenberger een crash in de Villeneuve Curva niet en Rubens Barrichello ontsnapt aan de dood na een verschrikkelijke klapper.

Brazilië in rouw

De dood van Senna dompelt niet alleen de Formule 1-wereld in rouw, maar ook een natie. De kist met daarin het lichaam van de coureur wordt niet in het laadruim, maar in de business class van het vliegtuig naar Brazilië vervoert. De regering kondigt drie dagen van nationale rouw aan en de begrafenis wordt rechtstreeks op televisie uitgezonden. Onder grote belangstelling wordt Senna in Sao Paulo ter aarde besteld.

De Braziliaan komt 34 jaar eerder in dezelfde stad ter wereld. Hij groeit op in een welgestelde familie samen met een jongere broer en een oudere zus. Zijn vader bouwt een kart voor Senna, maar pas op 13-jarige leeftijd gaat hij serieus karten.

Karting

Vier jaar later veroverd hij het Zuid-Amerikaans kartingkampioenschap, maar op het wereldkampioenschap eindigt hij in 1979 en 1980 als tweede. Senna moet twee keer zijn meerdere erkennen in een Nederlander: Peter Koene en Peter de Bruijn.

In 1981 verhuist hij naar Groot-Brittannië om te rijden in formulewagens. De eerste halte is de Formule Ford. Senna wint met overmacht het kampioenschap. In twaalf van de twintig races komt hij als eerste over de finish. Ondanks het succes besluit Senna terug te keren naar Brazilië, op verzoek van zijn ouders. Lang blijft hij niet en hij reist weer af naar Groot-Brittannië.

Formule 1-tests

In 1983 wint Senna het Brits Formule 3-kampioenschap en de prestigieuze race in Macau. Het levert hem tests op bij Formule 1-teams als Williams, McLaren en Brabham. Op Donington verbaast hij de teamleiding van Williams door snellere rondetijden te klokken dan wereldkampioen Keke Rosberg. Helaas heeft het team geen zitje voor Senna. Ook bij McLaren kan hij niet terecht. Bij Brabham steekt landgenoot Nelson Piquet een stokje voor zijn komst.

Senna kiest voor Toleman. Bij dit kleine team baart hij in 1984 met zijn prestaties opzien. Vooral zijn optreden tijdens de regenrace in Monaco levert hem veel bewonderaars op. Gestart vanaf een 13de plek werkt hij zich een weg naar voren. De Braziliaan ligt op een tweede plaats en loopt snel in op Alain Prost. Maar voordat Senna de Fransman te pakken krijgt wordt de race voortijdig afgevlagd. Met nog twee podiumplaatsen sluit hij zijn debuutseizoen af.

Ambitieus

De ambities van Senna reiken verder en hij verkast naar Lotus. In Portugal wint hij zijn eerste race. In natte omstandigheden toont de Braziliaan zijn stuurmanskunst en talent. In het slotdeel van het seizoen staat Senna vijf keer op rij op het podium, waarvan één keer op de hoogste trede als hij wint op Spa-Francorchamps.

In de twee daaropvolgende seizoenen boekt hij nog vier zeges, maar Lotus behoort niet meer tot de top van het veld. Senna besluit dat het tijd is om te vertrekken en hij vindt onderdak bij McLaren. Hij wordt teamgenoot van Alain Prost. Het is wellicht de beste rijdersduo aller tijden, maar de rivaliteit tussen beide coureurs zet de interne verhoudingen op scherp.

McLaren

In zijn eerste race voor McLaren vertrekt Senna vanaf pole position. In zijn loopbaan staat de Braziliaan 65 maal op de beste startplek. In 1988 wordt hij wereldkampioen omdat hij acht overwinningen boekt. Het is een seizoen waarin de Britse renstal oppermachtig is en 15 van de in totaal 16 races wint.

Het jaar daarop wordt Alain Prost wereldkampioen. De Fransman beslist het gevecht in de voorlaatste race in Japan in zijn voordeel. Als Senna in de slotfase Prost in de chicane probeert te passeren, houdt de Fransman de deur dicht. Beide coureurs belanden naast de baan. Prost valt uit, maar Senna kan verder. De Braziliaan wint, maar wordt vervolgens gediskwalificeerd omdat hij na de crash de chicane heeft afgestoken. De titel is voor Prost.

Wereldkampioen

In 1990 zijn de rollen omgedraaid en opnieuw valt de beslissing in Japan. Prost, die genoeg heeft van de strubbelingen bij McLaren, rijdt inmiddels voor Ferrari. Na de start tikt Senna de Fransman van de baan en verzekert zich van de wereldtitel.

Ook een jaar later verovert Senna de titel, maar daarna gaat het minder. De McLaren-bolide is de mindere van de wagen van Williams. De Braziliaan zou graag voor het team van Frank Williams rijden, maar Alain Prost spreekt zijn veto uit.

Donington

Ondanks een mindere auto laat Senna af en toe zien hoe goed hij is. Op een regenachtig Donington rijdt hij in één ronde van de vijfde naar de eerste plaats. Hij wint de race met een voorsprong van anderhalve minuut. Prost rijdt hij op een ronde.

Vanwege een sterke start van het seizoen gaat hij aan de leiding, maar een lange, mindere fase zorgt ervoor dat hij kansloos is voor de titel. En als aartsrivaal Prost al lang en breed de titel in handen heeft, wint Senna nog twee races en eindigt als tweede in het kampioenschap.

Eindelijk naar Williams

Als Prost met zijn vierde wereldtitel afscheid neemt van de Formule 1 kan Senna in 1994 eindelijk de overstap naar Williams maken. De Braziliaan zet de bolide twee keer op pole position. Hij haalt de finish niet, terwijl Michael Schumacher het maximaal aantal punten haalt.

Ook op Imola vertrekt Senna vanaf pole position. Hij rijdt aan de leiding, gevolgd door Schumacher, als het noodlot toeslaat en de sport in diepe rouw wordt gedompeld.

Ayrton Senna – 21 maart 1960 – 1 mei 1994

Races: 161
Pole positions: 65
Zeges: 41
Wereldtitels: 3
Eerste race: 1984 Brazilië
Eerste zege: 1985 Portugal
Laatste zege: 1993 Australië
Laatste race: 1994 San Marino

Jouw reactie