Pirelli benieuwd naar bandenstrategie teams  

(c) Pirelli

Wanneer vrijdagochtend op de Hockenheimring het licht op groen gaat voor de eerste vrije training zal het de eerste keer zijn dat de snellere en bredere Formule 1-wagens hier rijden. “Duitsland is een beetje onbekend terrein voor ons, omdat hier voor het laatst geracet werd in 2016”, aldus Mario Isola van Pirelli.

Voor de Italiaanse bandenfabrikant zal het interessant zijn te zien welke bandenstrategieën zich ontvouwen. Pirelli neemt drie compounds mee naar Duitsland, te weten de witte mediumband, gele softs en paarse ultrasofts. Deze samenstelling werd eerder dit jaar naar Shanghai meegenomen, waarbij de supersofts dus worden overgeslagen. “Dit leverde in China een interessante race op, vanwege de verschillende strategieën, dus hopelijk zal dat nu ook het geval zijn”, aldus Isola.

Favoriet

Het Duitse circuit, in 2002 rigoureus ingekort, is nog altijd favoriet bij de rijders vanwege de mix van lange rechte stukken en het technische stadiongedeelte. De teams zijn over het algemeen bekend met de karakteristieken van de baan, alleen de vraag is in hoeverre die gegevens bruikbaar zijn met het oog op de nieuwe wagens en de nieuwe banden. “De data die de teams in de vrije trainingen verzamelen zullen extra belangrijk zijn, wanneer de teams hernieuwd kennismaken met het circuit en vervolgens hun strategieën optimaal uitwerken”, aldus Isola.