Grand Prix Retro eregalerij – Jackie Stewart

Jackie Stewart is één van de meest succesvolle Britse Formule 1-coureurs, maar de Schot deed meer dan alleen maar hard rijden. Hij zette zich vooral in voor meer veiligheid op de circuits. Een crash in België deed Stewart beseffen dat op dit punt nog veel te winnen viel in de Formule 1.

De beginjaren van Stewart in de koningsklasse van de autosport zijn een gevaarlijke periode. De dood rijdt altijd met de coureurs mee. De statistieken zijn schrikbarend. Als een coureur vijf jaar actief was in de Formule 1 was de kans dat hij bij een crash om het leven zou komen ruim 66 procent. In 1966 lijkt Stewart de volgende te worden in het rijtje slachtoffers.

Bijna fatale crash

Op een kletsnat Spa-Francorchamps raakt hij van de baan. De Schot knalt tegen een telefoonpaal en een schuur voordat hij tot stilstand komt. Hij zit beklemd in zijn BRM, terwijl er brandstof uit de kapotte benzinetank in de cockpit lekt. Eén vonk is voldoende om de boel in lichterlaaie te zetten. Dat gebeurt niet.

Met moeite wordt Stewart uit het wrak gehaald en in de ambulance gelegd. Hij wordt naar de eerste hulp gebracht van het circuit. Wat de Schot daar ziet, doet hem walgen. Hij ligt op een brancard tussen uitgetrapte sigarettenpeuken en andere troep. De ambulance die hem naar het ziekenhuis moet brengen, raakt verdwaald. Uiteindelijk keert Stewart met een vliegtuig terug naar Groot-Brittannië om te herstellen.

Maatregelen voor meer veiligheid

De lobby van Stewart voor meer veiligheid leidt tot maatregelen die heden ten dage als vanzelfsprekend worden beschouwd: vangrails, uitloopstroken, veiligheidsgordels, integraalhelmen en betere medische voorzieningen op het circuit.

Stewart komt op 11 juni 1939 ter wereld in Milton, een klein plaatsje in de nabijheid van Glasgow. Zijn vader doet mee aan amateurwedstrijden op de motor. Broer Jimmy racet voor Ecurie Ecosse en neemt deel aan de Britse Grand Prix van 1953. Als Jackie zich in 1960 op het onderdeel kleiduivenschieten niet plaatst voor de Olympische Spelen richt hij zich op de autosport.

Stewart kiest voor BRM

En met succes. Het talent van Stewart wordt onderkend door Ken Tyrrell, die de Schot in een F3-bolide zet. In 1964 wordt Stewart Brits F3-kampioen. Een overstap naar de Formule 1 lijkt een logische stap. Nadat Stewart eerder al een bod van Cooper heeft afgewezen, kiest hij niet voor Lotus maar voor BRM.

Tijdens zijn debuut in Zuid-Afrika rijdt hij meteen in de punten met een zesde plaats. Na vier podiumplaatsen wint hij in Italië zijn eerste race. Stewart sluit het seizoen af op een prachtige derde plaats achter Jim Clark en teamgenoot Graham Hill.

Teleurstellend jaar

In 1966 wint de Schot de openingsrace in Monaco, maar crasht in België. Het seizoen loopt uit op een teleurstelling. De BRM kan zich niet meten met de concurrentie. Een jaar later staat Stewart wel twee keer op het podium, maar valt negen keer uit.

Pas in 1968 staat hij eindelijk weer eens op de hoogste trede van het erepodium. Op Zandvoort is hij de beste en Stewart zal later ook in Duitsland en de Verenigde Staten winnen. Hij heeft dan al de overstap gemaakt van BRM naar Matra, waar oude bekende Tyrrell de scepter zwaait.

Succes met Ken Tyrrell

De hernieuwde samenwerking is succesvol. Na een tweede plaats in het eindklassement wint Stewart in 1969 de wereldtitel. De Schot is in sommige races oppermachtig. Op Silverstone zegeviert hij met een ronde voorsprong en in Spanje moet Bruce McLaren twee ronden toegeven op Stewart, die dat seizoen zes races op zijn naam schrijft.

In 1970 wordt het chassis van Matra ingeruild voor March. De bolide is echter geen partij voor Lotus of Ferrari. Stewart wint slechts één race en staat drie keer op het podium. Het levert hem een vijfde plaats op in het kampioenschap.

Tweede wereldtitel

Hij besluit Tyrrell trouw te blijven. De in 1970 geïntroduceerde Tyrrell kent veel problemen. Hij valt aan het einde van het jaar drie keer op rij uit, maar Stewart gelooft in de potentie van de wagen. De Schot wordt niet teleurgesteld, want in 1971 behaalt hij zijn tweede wereldtitel dankzij zes overwinningen.

Een succesvolle titelverdediging zit er niet in. Ondanks vier zeges wordt Stewart in de strijd om het kampioenschap afgetroefd door Emerson Fittipaldi.

In mineur ondanks wereldtitel

Vervolgens maakt de Schot bekend dat 1973 zijn laatste jaar in de Formule 1 gaat worden. Het wordt een geslaagde afscheidstournee die eindigt in mineur. Zeges in Zuid-Afrika, België, Monaco, Nederland en Duitsland bezorgen Stewart de derde wereldtitel. Met de overwinning op de Nürburgring vestigt hij een recordaantal zeges in de koningsklasse van de autosport. Het aantal van 27 wordt pas in 1987 door Alain Prost verbeterd.

De laatste race van het seizoen en dus de loopbaan van Stewart is op Watkins Glen. Tijdens de kwalificatie komt teamgenoot Francois Cevert om het leven. De Schot, die door de jaren heen veel van zijn collega’s zag sterven, besluit niet deel te nemen aan de race. Hiermee komt de loopbaan van Stewart een race eerder dan verwacht ten einde.

Jackie Stewart– 11 juni 1939

Races: 99
Pole positions: 17
Zeges: 27
Wereldtitels: 3
Eerste race: 1965 Zuid-Afrika
Eerste zege: 1965 Italië
Laatste zege: 1973 Duitsland
Laatste race: 1973 Canada

Jouw reactie