Waarom Hamilton buiten bleef tijdens de VSC

(c) Mercedes AMG F1

Het moment waarop Mercedes besloot om Lewis Hamilton niet de pits in te sturen tijdens de Virtual Safety Car (VSC), vroeg in de Grand Prix van Oostenrijk, zal het team nog lang worden nagedragen. Toch zat er een redelijke gedachte achter de strategie, blijkt uit de uitleg van Mercedes-teambaas Toto Wolff.

Hamilton lag aan de leiding van de wedstrijd toen de VSC in de vijftiende ronde werd ingeschakeld vanwege het uitvallen van teamgenoot Valtteri Bottas. Een pitstop tijdens de Virtual Safety Car is doorgaans voordelig, omdat het wedstrijd tempo veel lager ligt en een pitstop dus relatief gezien minder tijd kost.

Precies om die reden maakten de achtervolgende Red Bulls en Ferrari’s een pitstop. Hamilton bleef buiten en hield daardoor in eerste instantie weliswaar de leiding in de wedstrijd, maar met een te kleine voorsprong om Verstappen, Raikkonen en Ricciardo achter hem te houden na een reguliere pitstop.

Split Strategy

Achteraf gezien lijkt het misschien alsof Mercedes was afgeleid door het onverwachts uitvallen van Valtteri Bottas, maar er zit meer achter de beslissing om Hamilton buiten te houden, vertelt Wolff bij Sky Sports. “Als er in die fase in de race een VSC is, is een pitstop maken in tachtig procent van de gevallen de logische keuze.”

“Maar omdat we met één auto vochten tegen twee anderen, dachten we: wat als de anderen hun strategie zouden splitten? Als we Lewis naar binnen zouden halen, dan zouden we achter Kimi terechtkomen als ze hem buiten zouden houden, en achter Max”, zegt Wolff, implicerend dat Vettel en Ricciardo dan wél een pitstop hadden gemaakt. “Wat had dat betekend voor de race?”

Het moeilijke goed, het makkelijke fout

Wolff besluit: “Ik zou niet zeggen dat die gedachtegang ons heeft afgeleid, maar we hebben er wel te veel tijd aan besteed.”

Er was dus geen sprake van een simpele fout doordat de Mercedes-pitwall was afgeleid door het uitvallen van Bottas. Wel heeft Mercedes een vrij eenvoudige beslissing tot in oneindigheid doorgedacht, net zolang tot de betere beslissing buiten handbereik was.

Achteraf maakte het natuurlijk niets uit: Hamilton viel later in de race uit met technische problemen. Daarmee beleefde Mercedes volgens Wolff de ergste dag sinds 2016.

Jouw reactie