Upgrades Mercedes lijken te werken

(c) Mercedes AMG F1

Mercedes was gisteren de dominante partij in de eerste vrije trainingen: in beide sessies zetten Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de snelste tijden neer. Dat statement lijkt te bevestigen dat de laatste upgrades aan de W09 hun werk naar behoren doen.

Mercedes bracht al een motorupgrade mee naar de vorige Grand Prix in Frankrijk, maar de stal heeft de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan het bijschaven van het aeropakket. Gisteren zagen we voor het eerst het resultaat daarvan.

De grootste wijziging vinden we in de sidepods: die hebben een smallere ingang zoals Ferrari die ook gebruikt en zijn enkele centimeters naar achteren verplaatst. Ook zijn ze naar achteren toe een stuk ranker.

De ingang van de sidepods is smaller (c) Mercedes AMG F1

De achtervleugels hebben nieuwe wing endplates gekregen. Net als bij McLaren hebben die nu ook verticale sleuven.

Verticale sleuven in de wing endplate (c) Mercedes AMG F1

De aanpassingen aan de bargeboards zijn vooral bedoeld om de lucht beter naar de nieuwe luchtinlaten van de sidepods te geleiden. De spiegels waren in Frankrijk al iets breder, maar hebben nu een extra verticaal steuntje gekregen, ook om de lucht beter te laten geleiden.

De spiegels hebben extra steuntjes gekregen (c) Mercedes AMG F1

De nieuwe aerodynamica zou een tiende van een seconde tijdswinst per ronde moeten opleveren. Dat lijkt niet veel, maar is toch van belang, aldus Valtteri Bottas: “Dit jaar zijn de marges tussen Ferrari en ons minimaal. In de afgelopen jaren hadden we een veel sterkere motor, maar nu is alle winst die we kunnen pakken belangrijk.”