Preview GP Oostenrijk: ‘Thuisrace’ voor Verstappen en Ricciardo

(c) Red Bull Racing

De Red Bull Ring is na Spa Francorchamps misschien wel de mooiste baan op de kalender. Het is met slechts tien bochten ook één van de kortste banen. Zondag om 15.10 uur doven de lichten voor de negende Grand Prix over 71 supersnelle ronden.

Hoewel sterke motoren in het heuvellandschap van Stiermarken in het voordeel lijken, verraste Verstappen in 2016 vriend en vijand door als tweede te finishen na een ijzersterke race. Vorig jaar viel hij in de eerste bocht uit, en nam zijn teammaat Daniel Ricciardo met een derde plek op het podium de honneurs waar namens het thuisteam.

Mercedes is sinds 2014 winnend constructeur op dit circuit. Nico Rosberg (2014, 2015), Lewis Hamilton (2016) en Valtteri Bottas (2017) tekenden afwisselend voor de winst. Het team staat daarmee van de huidige constructeurs op de derde plek. Op de eerste plaats met zes overwinningen staat McLaren, gevolgd door Ferrari met vijf. Na Mercedes met vier overwinningen, staat Williams op drie en Renault op twee zeges.

Voormalig Formule 1 coureur Alain Prost is recordhouder. Hij won de race driemaal in de jaren. Voorlopig zal de Fransman de lijst wel blijven aanvoeren want van de vijf coureurs die elk twee overwinningen hebben behaald is tegenwoordig niemand meer actief. Het heeft er natuurlijk alles mee te maken dat de Grand Prix van Oostenrijk in 2014 na een afwezigheid van 10 jaar weer op de kalender kwam te staan.

Het is aankomende zondag de 31ste Grand Prix van Oostenrijk en de 30ste Grand Prix op het circuit in Zeltweg. Oorspronkelijk stond de nu 4,318 kilometer lange baan bekend als Österreichring, vervolgens als A1-Ring en tegenwoordig als de Red Bull Ring.

De pole position is hier niet heilig. Vraag dat maar aan Niki Lauda die in de jaren zeventig driemaal op pole stond, maar dit nooit verzilverde in de race. Pas in 1984 won de Oostenrijker zijn thuisrace, gestart vanaf de vierde plek.

Zondag staan er weliswaar geen Oostenrijkers op de grid, maar voor het Oostenrijkse team van Red Bull is deze Grand Prix zonder meer een thuisrace.  De beide coureurs, Max Verstappen in het bijzonder, willen in de RB-14 dan ook meer dan goed voor de dag komen. De Nederlander heeft hier zelfs een eigen tribune waar ook dit weekeinde oranje de boventoon zal voeren.

Bandenleverancier Pirelli neemt zoals aangekondigd alleen maar zachte compounds mee naar Oostenrijk. De teams staan de softs, supersofts en ultrasofts ter beschikking. Favoriet dit weekeinde zijn de ultrasofts. Williams en Renault hebben elk maar liefst tien sets van de band met de paarse wang.

Bij de topteams zijn er weinig verschillen in bandenkeuzes, al lijken ze bij Mercedes als Ferrari per coureur op verschillende paarden te wedden. Zo heeft Hamilton ten opzichte van Bottas een extra setje softs ten koste van een setje supersofts. Ook Sebastian Vettel geeft de voorkeur aan een extra setje softs ten opzichte van Kimi Raikkonen. Bij Red Bull hebben beide coureurs exact dezelfde bandenkeuze gemaakt. Twee sets softs, drie sets supersofts en acht sets ultrasofts.

Ook in Oostenrijk zal een derde DRS-zone het aantal inhaalacties moeten helpen bevorderen. De FIA maakte dit begin deze week bekend. Het gaat om het eerste rechte stuk na bocht 1, oftewel Castrol. De tweede zone is gelegen tussen bocht 3 en 4 – tussen Remus en Gösser – en de derde zone op start-finish. Het zal ongetwijfeld ook voor de rondetijden gevolgen hebben. Vorig jaar reed Lewis Hamilton al een veertien jaar oud baanrecord van Michael Schumacher uit de boeken door een 1:07,411 op de klokken te zetten. Naar verwachting gaat het op dit supersnelle circuit dit weekeinde dus alleen nog maar sneller.

Alle tijden van vrije trainingen, kwalificatie en race lees je hier.