Eric Boullier krijgt lastige vragen over crisis bij McLaren

Het rommelt bij McLaren. Aanleiding zijn de overstap van Honda- naar Renault-krachtbronnen die tientallen miljoenen heeft gekost, maar nog niet echt het gewenste effect heeft en de flirt van het management met Indy Cars en Le Mans.

Als klap op de vuurpijl komt daar nu ‘chocolate-gate’ bij: werknemers van de stal zouden als bonus voor hun harde werk één Freddo-chocoladereep per persoon hebben gekregen. Het verhaal is door het tabloid Daily Mail opgetekend uit de mond van een anonieme medewerker dus niet echt betrouwbaar, maar te leuk om niet te delen:

“We hebben de hele dag gewerkt, bloed, zweet en tranen en dan geven ze ons Freddo-repen van een kwartje. Het management geeft ze aan onze superieuren die ze vervolgens aan de werknemers uitdelen. Eén per persoon. De repen worden uitgedeeld wanneer een onderdeel binnen het tijdschema klaar is. Zo kregen we in mei bijvoorbeeld twee weken om de upgrade voor Spanje te maken. We werkten allemaal 24/7 om de deadline te halen en we haalden het. Een week later kreeg de hele staf een reep overhandigd als ‘bonus’. Onze superieuren schaamden zich kapot.”

Dat het al langer niet botert tussen het management en een deel van het personeel is al een tijdje bekend. Race-chef Eric Boullier, hoofdingenieur Matt Morris, algemeen directeur Simon Roberts hoofd operaties David Probyn worden intern al ‘The Untouchables’ genoemd en zouden een totaal verstoorde werkrelatie hebben met het personeel. Dat personeel zou zelfs met een staking dreigen en heeft oud-teambaas Martin Whitmarsh gevraagd om terug te keren. Whitmarsh was vijfentwintig jaar verbonden aan de renstal uit Woking, maar vertrok in 2014. Hij heeft echter nog steeds nauwe banden met grootaandeelhouder Mansour Ojjeh en zou zo invloed kunnen uitoefenen.

Boullier kreeg gisteren in Frankrijk vragen over de kwestie, maar deed de geruchten af als een storm in een glas water: “Ik denk dat het vooral een paar mensen zijn die ons slecht gezind zijn. We hebben hen uitgenodigd voor een gesprek, in plaats van alles maar via de pers naar buiten te laten gaan. We zijn met achthonderd en krijgen veel steun van het personeel.”

Op de directe vraag of hij niet moet opstappen, is de Fransman duidelijk: “Ik vertrek niet. Ik heb races en kampioenschappen gewonnen met elk team dat ik heb geleid, ook in de Formule 1. Dat is iets dat je me niet kunt afpakken.”