De MotoGP-transfermolen is bijna vol

Het startveld ziet er in 2019 heel anders uit dan nu. Foto: MotoGP.com

De MotoGP-transfermolen draait in een razend tempo. Het enige team (van de twaalf) waarvan zeker is dat er niets veranderd, is Movistar Yamaha. Bij de andere vijf fabrieksteams en bij in elk geval twee onafhankelijke teams werd alles overhoop gegooid. Nog slechts vijf plaatsen zijn er beschikbaar in het MotoGP-veld van volgend jaar. Dat wil zeggen, als de stellige verwachting uitkomt dat Jack Miller bij Pramac Ducati blijft en Joan Mir de vacature-Iannone bij Suzuki invult (cursief in het overzicht). De bevestigingen lijken slechts een kwestie van tijd, maar er zijn in dit silly season al zoveel verrassingen geweest, dat een verrassing meer of minder al bijna geen verrassing meer is.

Team Samenstelling 2018 Samenstelling 2019
Repsol Honda Marc Marquez Marc Marquez (2020)
Dani Pedrosa ** Jorge Lorenzo (2020)
Movistar Yamaha Valentino Rossi Valentino Rossi (2020)
Maverick Viñales Maverick Viñales (2020)
Ducati Corse Andrea Dovizioso Andrea Dovizioso (2020)
Jorge Lorenzo Danilo Petrucci (2019)
Suzuki Ecstar Alex Rins Alex Rins (2020)
Andrea Iannone Joan Mir ***
Aprilia Gresini Aleix Espargaro Aleix Espargaro (2020)
Scott Redding ** Andrea Iannone (2020)
Red Bull KTM Pol Espargaro Pol Espargaro (2020)
Bradley Smith ** Johann Zarco (2020)
Tech3 Yamaha > Tech3 KTM Johann Zarco Miguel Oliveira *** (2019) 
Hafizh Syahrin Hafizh Syahrin (2019)
LCR Honda Cal Crutchlow Cal Crutchlow (2019)
Takaaki Nakagami ** ?
Marc VDS Honda * Franco Morbidelli Franco Morbidelli (2019)
Thomas Luthi** ?
Pramac Ducati Danilo Petrucci Pecco Bagnaia *** (2020)
Jack Miller** Jack Miller
Aspar / Angel Nieto Ducati * Alvaro Bautista ** ?
Karel Abraham ** ?
Avintia Ducati * Xavier Simeon Xavier Simeon (2019)
Tito Rabat ** ?

*nog niet duidelijk met welk merk volgend jaar
**aflopend contract
***rookie, uit Moto2

Elf van de 24 coureurs blijven zitten waar ze zaten, ofwel omdat ze nog een doorlopend contract hebben, of omdat ze hun contract verlengden. Vier MotoGP-rijders wisselen van team en hoewel dat er op het oog niet zoveel zijn, bracht het wel een paar aardverschuivingen teweeg.

De meest in het oog springende is wel de verhuizing van vijfvoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo van Ducati naar Honda. Een verhuizing die ook nog eens als een donderslag bij heldere hemel kwam.

Zie ook Lorenzo volgend jaar teamgenoot van Marquez bij Honda

Exit Pedrosa?

Ook dit seizoen heeft Pedrosa alweer diverse blessures opgelopen. Foto: MotoGP.com

Van zeven coureurs met een aflopend contract is nog niet duidelijk wat hun toekomst is. De grootste naam van die zeven is Dani Pedrosa. Honda maakte eerder deze week bekend na achttien jaar samenwerking – Pedrosa reed sinds zijn debuut in de 125cc nooit op een ander merk – afscheid te nemen van de 32-jarige Spanjaard. Pedrosa gaf aan volgende week bij de MotoGP van Catalonië duidelijkheid te geven, maar de verwachting – mede gezien zijn enorme blessuregevoeligheid – is dat de boodschap wordt dat hij stopt.

Zie ook Dani Pedrosa vertrekt bij Repsol Honda

De mededeling van Honda kwam als een verrassing. Hoewel Pedrosa nog geen contractverlenging had, werd toch wel aangenomen dat hij gewoon nog een keer zou bijtekenen voor zijn veertiende en vijftiende seizoen in de MotoGP. Dat het uitgerekend Jorge Lorenzo werd die als zijn opvolger werd aangekondigd, was een nog grotere surprise.

Sleutelrol voor Tech3

Johan Zarco en Tech3 verruilen Yamaha voor KTM. Foto: MotoGP.com

Het was al duidelijk dat Lorenzo niet bij Ducati zou blijven. Nadat hij eerst werd gelinkt aan Suzuki, werd gespeculeerd dat hij terug zou keren naar Yamaha. Dat liet weten Lorenzo graag terug te hebben, maar dat kon niet op een officiële fabrieksmachine, aangezien Valentino Rossi en Maverick Viñales al in een vroeg stadium voor twee jaar hadden bijgetekend.

Yamaha heeft echter momenteel niet de beschikking over een solide satellietteam waar het Lorenzo kwijt zou kunnen. Die rol had Tech3, maar de move van dat team naar KTM was de eerste grote aardverschuiving van het seizoen, met een sneeuwbaleffect tot gevolg. Nadat was gebleken dat het team van Hervé Poncharal niet de beschikking zou krijgen over fabrieksmateriaal voor toprijder Johann Zarco, bedankte hij voor de eer. Vanaf volgend jaar is Tech3 daarom verbonden aan KTM en komt Zarco uit voor het fabrieksteam van de Oostenrijkse fabrikant.

Zie ook Tech3 na dit seizoen geen Yamaha-satellietteam meer

Toekomst Marc VDS ongewis

Wat er met Marc VDS en dus ook Franco Morbidelli gaat gebeuren, is onduidelijk. Foto: MotoGP.com

Yamaha wil echter wel graag een satellietteam houden en was daarover in vergevorderde onderhandelingen met het team Marc VDS. Dat heeft nu nog de beschikking over Honda’s, maar dat contract loopt af. Bij het team brak echter de pleuris uit, toen teammanager Michael Bartholemy werd verdacht van financiële malversaties. Die beschuldigingen zijn inmiddels ingetrokken en Bartholemy’s naam is wat dat betreft gezuiverd, maar de samenwerking werd opgezegd.

Zie ook Marc VDS-teammanager Bartholemy treedt tijdelijk terug

Een groot deel van het team is in dienst van Bartholemy – en niet van teameigenaar Marc Van der Straten, die wel de rechten heeft voor de twee startplaatsen in de MotoGP. Hoewel Van der Straten in een statement heeft gegarandeerd dat het team in elk geval tot 2021 in de MotoGP actief blijft, is de toekomst volstrekt ongewis. En daarmee is ook de toekomst van bijvoorbeeld MotoGP-rijder Franco Morbidelli onduidelijk.

In de Moto2 komt Marc VDS bovendien uit met Alex Marquez (broertje van) en Joan Mir. Van die laatste is nagenoeg zeker dat hij naar Suzuki gaat. De verwachting was dat de jongste Marquez zou doorschuiven naar het Marc VDS MotoGP-team, maar alleen als dat doorgaat met Honda. Een Marquez op Yamaha is onder de huidige omstandigheden ondenkbaar. Wat niet ondenkbaar is, is dat hij naar LCR Honda zou kunnen, maar dan zou Marquez wel strak bovenin het klassement van de Moto2 moeten meedraaien en meedoen om de titel, want anders houdt Honda net zo lief nog een jaartje vast aan de Japanner Takaaki Nakagami.

Petronas Yamaha?

Petronas is al vertegenwoordigd in de Moto2 en Moto3. Foto: MotoGP.com

Vanwege het gerommel bij Marc VDS is Yamaha een stuk minder happig op een samenwerking. Daarop stak het Angel Nieto Team – voorheen Aspar – de vinger op. Dat team zou met financiële backup van het Maleisische Petronas (in de Moto2 en Moto3 actief als SIC, onder leiding van teammanager Johan Stigefelt) het Yamaha-satellietteam willen vormen en plaats bieden aan Lorenzo en Morbidelli, die een nog een jaar doorlopend contract bij Marc VDS heeft. Het team, dat tot nu toe met hangen en wurgen overleefde in de MotoGP, had een paar weken geleden net de intentie uitgesproken ook de komende jaren met (overjarige) Ducati’s te rijden.

Lorenzo vond het allemaal te onzeker en te prematuur en kwam razendsnel tot een akkoord met Honda, waardoor nu zowel het Marc VDS-team als het mogelijke Petronas Angel Nieto-team op losse schroeven staan, want zonder Lorenzo is het voor Petronas een stuk minder interessant.

Zie ook Lorenzo volgend jaar teamgenoot van Marquez bij Honda

Tijd begint te dringen

Yamaha-manager Lin Jarvis eist voor eind juni duidelijkheid. Foto: MotoGP.com

Vrijwel zeker is dat vanaf 2021 Valentino Rossi met een Yamaha-satellietteam in de MotoGP gaat meedraaien. Het team dat nu met satelliet-Yamaha’s gaat rijden, is die dus over twee jaar zo goed als zeker weer kwijt. Er zijn echter wel diverse links tussen Rossi, die met VR46-teams uitkomt in de Moto2 en Moto3, en de twee teams waarvan nu sprake is: Franco Morbidelli is een protegé uit de VR46-stal en een persoonlijke vriend van Rossi, en Pablo Nieto (zoon van de vorig jaar overleden Angel Nieto) is de teammanager van de VR46-teams in de lichtere klassen. Het zou dus zomaar kunnen dat er een soort stroman-constructie komt, waarbij het team dat Yamaha-satellietteam wordt, al dan niet met Morbidelli, over twee jaar opgaat in het VR46-team.

Zie ook Rossi: ‘Nog twee jaar racen voor ik eigen MotoGP-team begin’

Yamaha wil hoe dan ook voor eind juni duidelijkheid. Die tijd heeft het nodig om te zorgen dat er voldoende materiaal beschikbaar is. “We streven naar vier, maar als we er niet voor eind juni uit komen, staan er desnoods de komende twee jaar maar twee Yamaha’s aan de start”, zei Yamaha-manager Lin Jarvis.