VT2 Canada: opnieuw prima sessie voor Verstappen

(c) Red Bull Content Pool

Ook de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada is een prooi geworden voor Max Verstappen. Net als in de eerste sessie klokte de Nederlander de snelste tijd, dit keer een 1:12,198. Hij was daarmee nipt sneller dan Ferrari-aas Kimi Raikkonen en Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo.

Raikkonen was de eerste die om 14:02 uur lokale tijd onder een strakblauwe hemel de baan op reed. Na een installatierondje waarin hij wat klaagde over de remkoeling, besloot de Fin maar direct het gaspedaal in te trappen. Op een lege baan en met de ultra’s onder geschroefd leverde dat direct een 1:16,158 op. Inmiddels waren ook Carlos Sainz en Lewis Hamilton op de baan verschenen, de Spanjaard uiteraard met de B-spec van de Renault-motor.

Terwijl Verstappen tijd had om in de garage nog wat met Helmut Marko te dollen en teamgenoot Daniel Ricciardo aan zijn installatierondje begon, vond Hamilton het tijd om gas te geven. De viervoudig wereldkampioen klokte op de supersofts direct een 1:13,347. Verstappen had genoeg gezien, liet eveneens de supersofts monteren en startte zijn RB14. Twee ronden later stond de Nederlander op de tweede plaats met een 1:13,712. Hamilton had zich op dat moment echter al verbeterd naar een lage 1:13 en ook Valtteri Bottas mengde zich in de strijd om de topposities.

Virtual Safety Car, deel 1

Na 26 minuten kwam de training abrupt tot stilstand. Oorzaak was een crash van Sainz die zijn Renault RS18 in Bocht 7 verloor en met de achterkant de muur toucheerde.

Carlos Sainz verliest zijn auto in Bocht 7 (c) Ziggo Sport

De Spanjaard kon doorrijden, maar liet zoveel brokstukken achter dat de bezemwagen er aan te pas moest komen. De virtual safety car werd te hulp geroepen en even later werd de sessie zelfs helemaal stilgelegd.

Verstappen verbetert zich

Na zes minuten kon er weer gereden worden. Hamilton scherpte direct zijn tijd aan naar een 1:12,777 (op ultrasofts), gevolgd door Raikkonen en Verstappen, beiden met lage 1:13’s. Ook Charles Leclerc liet in deze fase van de sessie van zich horen: de jonge Alfa Romeo Sauber-coureur was even vijfde, maar verremde zich niet veel later en moest al snel terrein prijsgeven.

Met nog veertig minuten te gaan maakten de meeste teams zich op voor de long-runs, waarin de coureurs de racesimulaties uitvoeren. Verstappen deed dat op de roze hypersofts en klokte direct maar even de snelste tijd. Zijn 1:12,198 was een tiende sneller dan Raikkonen, de nummer twee op dat moment en maar liefst vijftienden sneller dan Hamilton die nog steeds niet op de hypers reed.

Virtual Safety Car, deel 2

De long-runs werden ruw onderbroken door een crash van Stoffel Vandoorne. De McLaren-coureur maakte een half uur voor het einde van de sessie kennis met de limieten van het Circuit Gilles-Villeneuve. Vandoorne raakte in Bocht 9 de muur en moest met een lekke band opgeven. Het leverde de tweede virtual safety car van de sessie op.

Problemen voor Ricciardo?

Na het wegslepen van de MCL33 van Vandoorne werd de baan weer vrijgegeven, maar grote afwezige was Ricciardo. De Australiër had in het begin van VT2 een paar ronden gereden, maar door nog onbekende oorzaak werd er lang aan zijn RB14 gesleuteld. Hij kon pas een twintigtal minuten voor het einde van de training de baan weer op. Uiteindelijk wist Ricciardo er tussen al het verkeer door nog een derde tijd uit te gooien.

Opmerkelijk was ook het prima optreden van Romain Grosjean. Ondanks de waarschuwing van zijn teambaas kwam de Frans-Zwitserse coureur tot een keurige zevende plaats. Al met al veranderde er in de laatste minuten weinig en dus kon Verstappen met opgeheven hoofd de paddock verlaten.

Volledige uitslag VT2 Canada:

(c) Formula 1