180602_ITA_Rossi-1

De MotoGP van Italië wordt morgen een knalgeel gekkenhuis, met Valentino Rossi die vanaf poleposition start in zijn thuiswedstrijd. De veteraan reed een van de beste kwalificaties in zijn al 22-jarige carrière en verpletterde het ronderecord op het circuit van Mugello: 1.46,208. Naast Rossi op de eerste startrij staan diens oud-teamgenoot Jorge Lorenzo, die de eer van Ducati hoog hield, en Rossi’s huidige teamgenoot Maverick Viñales, die verrassend derde werd.

Het was al anderhalf jaar geleden sinds Rossi voor het laatst op poleposition stond: Motegi 2016. De 39-jarige Italiaan realiseerde zich dat terdege. “Het is ook voor mij een verrassing. Vorig jaar is het niet eens gelukt om op de eerste rij te komen, dus dit is heel speciaal. Ik moet er steeds meer voor doen, terwijl de kwalificatie nooit mijn sterkste punt is geweest”, vertelde hij. “Om hier op poleposition te komen, moet elke ronde perfect zijn. Dat maakt het des te mooier. Het is een bijzondere emotie om het uitgerekend hier op Mugello te doen. Voor dit soort momenten race ik nog. Ik koester het gevoel en heb expres de tijd genomen voor de uitloopronde, want ik weet niet of ik dit nog een keer meemaak.”

Het is inmiddels 21 jaar geleden sinds Rossi zijn eerste overwinning op zijn geliefde Mugello noteerde: 1997. Inmiddels is hij 112 overwinningen verder, maar het is alweer van 2008 geleden dat hij op Mugello won. “Het zal morgen zeker niet gemakkelijk worden”, waarschuwde Rossi zijn fans alvast.

"Ik denk dat er wel zeven of acht man zijn die voor het podium kunnen gaan en mijn racesnelheid is niet de beste. Het werk van vandaag zal voor morgen van groot belang zijn. Maar de test die we in Barcelona hebben gehad heeft ons veel informatie opgeleverd en dat heeft vandaag goed gewerkt. Hopelijk morgen ook. Het is een lange race. We zullen zien."

Lorenzo profiteert van nieuwe tank

https://twitter.com/twitter/statuses/1002536430403452928
Modificaties aan de tank hielpen Jorge Lorenzo aan de tweede plaats op de eerste startrij. Lorenzo had bij Ducati gevraagd om een oplossing, omdat hij het gevoel had dat hij met iets meer ondersteuning van de brandstoftank beter op de motor zat, minder energie verspeelde bij het sturen en zodoende langer snel en constant kon rijden. “De afgelopen paar races kon ik het zes, zeven, acht ronden volhouden om vooraan te rijden, maar daarna werd het te zwaar”, legde Lorenzo uit. “Met een aangepaste brandstoftank heb ik fysiek meer ondersteuning, en een veel beter gevoel met de machine, waardoor ik het langer kan volhouden, maar blijkbaar ook sneller kan zijn. Tweetiende verschil betekent het verschil tussen de eerste of de derde startrij. Dit is een bijzonder gunstige ontwikkeling.”

De kans dat Lorenzo volgend jaar nog bij Ducati rijdt, lijkt er ondertussen niet op vooruit te gaan. Er is sprake van dat hij terug gaat naar Yamaha, op een fabrieksmachine maar in een satellietteam. Dat zou dan het Angel Nieto-team worden, zo wordt gespeculeerd, dat de plaats van Tech3 als satellietteam van Yamaha zou innemen.

Viñales via Q1 naar eerste rij

CRNTz-AmlO5lnbqm-SO2LMCJWkfiT52v_JR_1976-700x468
Johnny Rutherford won de Indy 500 drie keer, waarvan twee keer voor McLaren (1974 en 1976) (c) McLaren

Maverick Viñales verraste met de derde plaats in de kwalificatie. In de ochtendsessie had Viñales zoveel problemen dat hij rechtstreekse plaatsing voor de kwalificatie misliep en eerst via Q1 moest. In die pre-kwalificatie werd hij tweede achter Jack Miller. In de eigenlijke kwalificatie werd echter snel duidelijk dat Yamaha het probleem van Viñales had opgelost.

“Het probleem zat in de derde sectie van het circuit”, legde Viñales uit. “Gisteren was ik al eens gecrasht en we hebben hard gewerkt om een oplossing te vinden en dat is gelukt. In FP4 voelde mijn motor aan als een heel andere machine. Ik heb zoveel meer vertrouwen dan gisteren of vanochtend. Ik denk dat er qua snelheid nog wel wat meer in zit en dat zal voor de race ook nodig zijn.”

Marc Marquez maakte ook in de derde sectie foutjes in elke snelle ronde die hij reed, waardoor hij zijn aanvankelijke poleposition-waardige tijd van 1.46,454 van zijn eerste run in zijn tweede run niet kon verbeteren. De regerend wereldkampioen start daardoor vanaf de zesde plaats. Voor hem op de tweede rij staan Andrea Iannone, die in vrijwel elke training de snelste was, maar het in de kwalificatie net niet kon waarmaken, en Danilo Petrucci, die eveneens door een foutje in de derde sector van het circuit net de eerste startrij misliep.

Dertiende poleposition voor Martin in Moto3

CRNTz-AmlO5lnbqm-SO2LMCJWkfiT52v_JR_1976-700x468
Johnny Rutherford won de Indy 500 drie keer, waarvan twee keer voor McLaren (1974 en 1976) (c) McLaren

In de Moto3 eiste Jorge Martin zijn dertiende poleposition op, de vierde opeenvolgende van dit seizoen. Tegen al die polepositions staan nog maar drie overwinningen voor de Spanjaard. Opvallende namen op de eerste startrij zijn die van de Japanners Tetsuki Suzuki en Ayumu Sasaki. Voor beiden is het de eerste keer dat ze zich op de voorste rij kwalificeren. Klassementsleider Marco Bezzecchi kwalificeerde zich op de vijfde plaats.

Pasini de snelste in Moto2

CRNTz-AmlO5lnbqm-SO2LMCJWkfiT52v_JR_1976-700x468
Johnny Rutherford won de Indy 500 drie keer, waarvan twee keer voor McLaren (1974 en 1976) (c) McLaren

Mattia Pasini - vorig jaar winnaar in Mugello - eiste in de Moto2 de poleposition op, voor Marcel Schrötter en Alex Marquez. Bo Bendsneyder beleeft opnieuw een moeilijk weekend. De Rotterdammer lijkt zijn draai in de Moto2 maar niet te kunnen vinden. Hij begint morgen om 12.20 uur vanaf de 23ste plaats aan de race.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden