914b-388a-b833-45d6941fbbae_5a5bf0c57828893529def0a333d65853848f3da5

Renault reist met een lastig te leggen puzzel af naar Canada. De motorenfabrikant neemt een verbeterde versie van de motor mee naar Montreal, maar het is nog maar de vraag wie van de zes 'Renault-coureurs' er volgende week mee gaat rijden.

Beide Red Bull-coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen en McLaren-rijder Stoffel Vandoorne zitten al dicht aan tegen een gridstraf aan wegens het aantal gebruikte motoronderdelen. Dit jaar mogen er van de ICE (brandstofmotor), MGU-H en TC (turbo) nog maar drie stuks gebruikt worden. Van de MGU-K, de ES (energieopslag) en CE (elektronicacentrum) mogen er zelfs nog maar twee worden gebruikt.

Ricciardo kreeg een compleet nieuwe motor in China na zijn opgave in Bahrein en zit dus qua MGU-K, ES en CE al op het randje. Verstappen maakte in Monaco gebruik van zijn derde MGU-K, maar dat leverde hem geen straf op, omdat hij niet aan de kwalificatie kon meedoen. Vandoorne staat na zes races al op twee setjes CE en kan zich dus ook niets meer veroorloven. De derde set elektronica levert namelijk een straf op.

Fabrieksrijders Carlos Sainz en Nico Hülkenberg maakten dit jaar al gebruik van twee MGU-H’s. Een derde zou nog net kunnen, maardaarna volgt een straf. De enige die in Montreal rustig aan zijn auto kan sleutelen is Fernando Alonso. De Spanjaard van McLaren heeft één gebruikte TC (turbo) achter zijn naam staan en kan dus wat hebben.

Renault kan in principe besluiten om alle krachtbronnen te vervangen en met de nieuwe krachtigere motoren te gaan rijden op het Canadese hoge snelheidscircuit. Dat zou dan wel gaan ten koste van gridstraffen. Daarbij moet aangetekend worden dat Renault-teambaas Cyril Abiteboul niet te hoog van de toren wil blazen over het extra vermogen van de nieuwe krachtbron: "Het is een klein verschil in vermogen en hoewel we weten dat we niet de enige zijn met meer pk’s, hebben we nog niet definitief besloten of we de motoren gaan vervangen. We moeten per auto bekijken waar en wanneer we de nieuwe spec gaan introduceren."

De hoofdbrekens bij Renault zullen de toch al moeizame relatie met Red Bull geen goed doen.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden