Grand Prix Retro eregalerij – Emerson Fittipaldi

In 1972 kroonde Emerson Fittipaldi zich op 25-jarige leeftijd tot jongste wereldkampioen van de Formule 1. Het record hield stand tot 2005 toen Fernando Alonso, slechts 24 jaar oud, de titel in de wacht sleepte. In 1974 is Fittipaldi voor de tweede keer de beste van de wereld.

Meer titels zouden niet meer volgen. De keuze om op het hoogtepunt van zijn loopbaan te kiezen voor de renstal van zijn oudere broer Wilson jr. is een ongelukkige. Fittipaldi Automotive, gesponsord door het Braziliaanse bedrijf Copersucar, is niet competitief genoeg. In vijf seizoenen rijdt Fittipaldi naar slechts twee podiumplaatsen. In 1982, twee jaar nadat Fittipaldi is gestopt met Formule 1, wordt het team opgedoekt.

Autosportladder

Het is het trieste einde van een successtory van de Braziliaan. Fittipaldi klimt namelijk snel op de autosportladder. Twee jaar na het behalen van de nationale karttitel op 18-jarige leeftijd waagt hij de oversteek naar Engeland.

Fittipaldi schaft een Formule Ford aan en na drie gewonnen races stapt hij over naar de Formule 3. Hoewel hij halverwege het seizoen instapt, wint hij in 1969 de Britse titel. Lotus-teambaas Colin Chapman schuift de Braziliaan een contract bij het team voor de Formule 2 onder zijn neus.

Debuut in Formule 1

Ook in deze klasse weet Fittipaldi te imponeren waarna Chapman hem, na een Formule 1-test, een derde wagen beschikbaar stelt voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Braziliaan debuteert met een achtste plaats nadat hij vanaf de 21ste plaats is vertrokken.

In Duitsland rijdt hij met een vierde plaats voor het eerst in de punten. Na een 14de plaats in Oostenrijk slaat voor Lotus in Italië het noodlot toe. Nadat Fittipaldi tijdens de training is gecrasht, maar ongeschonden blijft, komt even later Jochen Rindt om het leven. Tweede rijder John Miles is dermate van streek dat hij stopt met Formule 1. Dit betekent dat Fittipaldi al na drie races wordt gebombardeerd tot kopman van Lotus.

Zege bezorgt Rindt kampioenschap

Ondanks de druk en het verdriet wint Fittipaldi op Watkins Glen. Zijn allereerste overwinning betekent dat zijn onlangs overleden teamgenoot Rindt postuum wereldkampioen wordt. De Braziliaan sluit het seizoen af met een uitvalbeurt in Mexico.

In 1971 raakt Fittipaldi met zijn toenmalige vrouw betrokken bij een ongeluk op de openbare weg. Hij lijkt hierdoor een beetje uit zijn evenwicht gebracht. Met drie podiumplaatsen eindigt zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1 op een zesde plaats.

Jongste wereldkampioen

Een jaar later is Fittipaldi met de Lotus 72 een klasse apart. Vijf zeges en drie podiumplaatsen in twaalf races kronen de Braziliaan tot jongste wereldkampioen. Het is dubbel feest bij Lotus, dat ook nog de constructeurstitel pakt.

Fittipaldi gaat in 1973 op dezelfde voet verder. In de eerste zes races staat hij zes keer op het podium, waarvan drie keer op de hoogste trede. Na de goede start gaat het minder. De Braziliaan heeft moeite met de 72E, de opvolger van de 72D. Vier uitvalbeurten helpen ook niet mee in de strijd om de titel met Jackie Stewart.

Ronnie Peterson

Daarnaast heeft Fittipaldi flink wat te duchten van zijn teamgenoot Ronnie Peterson. De Zweed start negen keer vanaf pole position, terwijl de Braziliaan slechts een keer van de beste startplek vertrekt. Bovendien wint Peterson vier races, een meer dan Fittipaldi. Vooral de zege van Peterson in Monza zit de Braziliaan niet lekker. Fittipaldi wordt verslagen met minder dan een seconde verschil. De wereldtitel belandt uiteindelijk bij Stewart.

De Braziliaan vertrekt aan het einde van het seizoen bij Lotus. Hij is gezwicht voor een lucratief aanbod van McLaren. De start is teleurstellend met een tiende plaats in Argentinië. Daarna gaat het beter. Drie overwinningen, vier podiumplaatsen plus punten in drie overige races dragen bij aan de tweede wereldtitel van Fittipaldi.

Tekort op Lauda

Een derde wereldtitel komt er niet voor de Braziliaan. Niki Lauda is in 1975 oppermachtig. Fittipaldi wint wel de openingsrace in Argentinië en is vervolgens nog de beste op Silverstone, maar komt in het kampioenschap liefst 19,5 punt tekort op de Oostenrijker.

Na twee titels en twee vice-kampioenschappen maakt Fittipaldi zijn vertrek bij McLaren bekend. Hij gaat rijden voor de renstal die hij samen met zijn broer Wilson jr. heeft opgezet en in 1975 zijn eerste Formule 1-seizoen afwerkt.

Verbazingwekkende overstap

De overstap wekt verbazing op de paddock. Fittipaldi zou zich te veel laten leiden door familiegevoel en de Braziliaanse eer. Het wordt geen gelukkig huwelijk. Ondanks de sponsoring van Copersucar komt Fittipaldi niet meer in de gelegenheid zijn eerder successen te evenaren.

In zijn eerste seizoen bij Copersucar-Fittipaldi weet hij zich niet te kwalificeren voor de race in België en valt zeven keer uit in 16 races. De zesde plek is zijn beste resultaat, een prestatie die hij behaalt in Long Beach, Monaco en Brands Hatch.

Podiumplaats in Brazilië

Een jaar later is hij dichtbij bij een podiumplek met drie vierde plaatsen. Naast deze prima resultaten slaagt Fittipaldi er niet in om zich te kwalificeren voor de races in Duitsland en Italië. In 1978 staat Fittipaldi dan eindelijk wel op het podium, dankzij een tweede plaats voor eigen publiek in Brazilië. Het is zijn beste jaar bij de renstal. Hij eindigt als tiende in het kampioenschap.

Het team kan echter niet voortborduren op het kleine succes, waarna Copersucar eind 1979 besluit te stoppen met sponsoren. Fittipaldi zet een seizoen later een punt achter zijn Formule 1-loopbaan. Een derde plaats in Long Beach is het hoogtepunt van het seizoen, waarin de Braziliaan vaak wordt verslagen door teamgenoot Keke Rosberg. In de laatste vier races ziet Fittipaldi de finishvlag niet, een teleurstellend einde voor de tweevoudig wereldkampioen.

Emerson Fittipaldi – 12 december 1946

Races: 144
Pole positions: 6
Zeges: 14
Wereldtitels: 2
Eerste race: 1970 Groot-Brittannië
Eerste zege: 1970 Verenigde Staten
Laatste zege: 1975 Groot-Brittannië
Laatste race: 1980 Verenigde Staten

Jouw reactie