FIA neemt energieopslag Ferrari onder de loep

(c) Scuderia Ferrari

Opnieuw gedoe rond Ferrari. Was er eerder al een discussie over de legaliteit van de opmerkelijke achteruitkijkspiegels en het olieverbruik van de Italianen, nu gaat het om de energieopslag achter in de SF71H.

Er zou iets niet kloppen aan de MGU-K, de accu die de kinetische energie opslaat die bij het remmen vrijkomt en deze vervolgens weer afgeeft om extra paardenkrachten te leveren. De regels schrijven voor dat het systeem maximaal 4 megajoules per ronde mag opslaan en 120 kilowatt (163 pk) vermogen mag afgeven. Maar bij de Scuderia zou dit door slimme software meer zijn en dat zou per ronde een tijdwinst van een paar tienden van seconden opleveren.

FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting weet al enige tijd dat er mogelijk wat speelt en is nu een onderzoek gestart. Zijn technische mensen hebben een apparaatje in de Ferrari laten aanbrengen dat komend weekend moet meten of er inderdaad gesjoemeld wordt.