Preview GP van Monaco: Kroonjuweel te midden van onverbiddelijke vangrails   

(c) Red Bull Content Pool

De Grand Prix van Monaco is onbetwist een van de hoogtepunten van het Formule 1-seizoen. Toegegeven, raceliefhebbers zullen tandenknarsend toekijken hoe lastig het inhalen hier is, maar de coureurs op topsnelheid rakelings langs vangrails zien razen maakt veel goed.

De atmosfeer is onbeschrijfelijk, niet alleen vanwege de vele luxe jachten die naast het circuit in de haven dobberen, maar ook de volle tribunes en balkons en de prachtige namen die de bochten markeren maken Monaco wat Monaco is.

Ongeluk in klein hoekje

Het kroonjuweel van de Formule 1 wordt sinds jaar en dag verreden in de beroemde straten van het gelijknamige Prinsdom aan de Côte d’Azur, en het raceweekeinde start hier al op donderdag met de eerste vrije trainingen. Teams en rijders prepareren zich zo goed mogelijk qua afstelling en niet in de laatste plaats bandenstrategie in de hoop hier maximaal te profiteren van safetycar-situaties, want een ongeluk zit in een zeer klein hoekje in Monaco.

Hoewel dit jaar officieel de 76ste Grand Prix van Monaco zal worden verreden, is dit de 65ste editie die meetelt voor het Formule 1-kampioenschap, zoals we dat sinds 1950 kennen. Het was Juan Manuel Fangio die hier destijds de pole behaalde en de overwinning. Toch kwam de winnaar op dit circuit waar volgens ingewijden inhalen onmogelijk is, hier slechts achtentwintig keer van pole. Nee, de pole is hier geen garantie voor succes, vraag dat maar aan Kimi Raikkonen die hier vorig jaar tweede werd vanaf pole (1:12,178) ten koste van zijn teammaat Sebastian Vettel.

Ayrton Senna

Pole of geen pole, Ayrton Senna voelde zich hier als een vis in het water. Zesmaal won hij op het Circuit de Monaco (driemaal vanaf pole), en laat daarmee grootheden als Graham Hill en Michael Schumacher in de eeuwige statistieken, zij het nipt, achter zich. Beide coureurs behaalden hier vijf overwinningen. Alain Prost, thans actief bij Renault, kwam hier viermaal als eerste over de streep. Stirling Moss, Jackie Stewart en Nico Rosberg zegevierden hier elk driemaal.

Van de huidige Formule 1-coureurs staan Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel elk op twee overwinningen in Monaco. Eerstgenoemde won hier in 2007 voor het laatst, in een McLaren welteverstaan. Laatstgenoemde zegevierde vorig jaar, en maakte daarmee een einde aan een periode van vijftien races waarin de Scuderia niet won in het Prinsdom.

Bij de constructeurs staat McLaren fier bovenaan met vijftien zeges in het Prinsdom. Ayrton Senna tekende dus voor vijf van deze overwinningen, en nog wel op rij, van 1989 tot en met 1993. Ferrari staat hier sinds vorig jaar op negen overwinningen.

Van de overige nog actieve teams in de Formule 1 staat Mercedes op vier zeges, Williams en Red Bull elk op drie en Renault op twee. Het team van Williams heeft Ferrari overigens afgelost als team dat al het langste droog staat in Monaco. In 2003 won het team van Sir Frank Williams hier voor het laatst een Grand Prix.

Thuisrace

Hoewel de meeste coureurs, zoals bijvoorbeeld Max Verstappen, tegenwoordig in Monaco wonen, kan alleen Charles Leclerc als geboren en getogen Monegask zich gaan opmaken voor zijn thuisrace. Monaco is overigens het kortste en ‘langzaamste’ circuit op de racekalender, de gemiddelde snelheid ligt er namelijk het laagst. Het circuit is dan ook een ware marteling voor de remmen en de versnellingsbak.

Met een lengte van 3,340 kilometer per ronde zijn er maar liefst 78 ronden nodig om aan de totale raceafstand te komen van 260,52 kilometer, als zondagmiddag om 15.10 uur de rode lichten doven. Met deze afstand is het ook de enige Grand Prix die korter is dan de 305 kilometer die minimaal moet worden afgelegd. Het legendarische circuit telt maar liefst 19 bochten met aansprekende namen als Saint Devote, Casino, Rascasse of Tabac.

Helikopter

Er is slechts één DRS-zone en wel op start-finish. Toch blijft inhalen schier onmogelijk op het smalle circuit, waar de vangrails altijd dichterbij staat dan je denkt. Was het niet voormalig Formule 1-coureur Nelson Piquet die het rijden in een Formule 1 wagen door de straten van Monaco vergeleek met het vliegen in een helicopter door de woonkamer? Nee, overvloedig zullen de inhaalacties hier niet zijn, dat wil niet zeggen dat positiewisselingen uitgesloten zijn. De pitstop- en bandenstrategie van de teams zal dit weekeinde namelijk erg belangrijk worden.

Voor de Grand Prix van Monaco hebben de teams dit weekeinde namelijk de keuze uit de meest zachte compounds die er bestaan. Naast de supersofts en ultrasofts gaat voor het eerst de hypersoft mee, te herkennen aan de roze wang. Inmiddels is bekend welke bandenstrategie de teams hebben gekozen. Van de topteams kiest Red Bull voor de meest agressieve strategie qua rubber. Of het team de overwinning van Mark Webber uit 2012 een vervolg kan geven ligt aan die andere Australiër, en de Nederlander. Als ze de vangrails maar ontwijken, en elkaar.

Voor alle tijden van de vrije trainingen, kwalificatie en race kijk je hier.