Waarom Zarco sneller is dan de Yamaha-fabrieksrijders

Tot grote frustratie van Valentino Rossi en Maverick Viñales doet Yamaha-satellietrijder Johann Zarco het (over het algemeen) beter dan zij, de fabrieksrijders. In Le Mans gaf Rossi te kennen dat het er niet naar uit ziet dat Yamaha op korte termijn met een oplossing voor het probleem komt, dat zich het beste laat samenvatten als een probleem met de grip.

Op de Spaanse sportzender Movistar legde Viñales’ crewchief Ramon Forcada uit wat het probleem is en waarom Zarco er veel minder last van heeft dan de twee fabrieksrijders. “De Yamaha’s hebben het moeilijk wanneer er weinig grip is. Vorig jaar waren we hier (in Le Mans) goed, dankzij lagere temperaturen en goede grip van het asfalt.” In de eerste vrije training voor de MotoGP van Frankrijk noteerde Viñales de derde tijd (achter Marc Marquez en Andrea Dovizioso), Zarco de vijfde en Rossi de zesde.

Wat de oorzaak van het probleem is, is niet helemaal duidelijk, stelt Forcada, die eerder de crewchief was van Jorge Lorenzo bij Yamaha. “Het probleem is het hele plaatje, het totale pakket: een rijder, een motor, een chassis, de banden… Als het maar één ding zou zijn, zou het gemakkelijk zijn. We kunnen er niets aan doen met de elektronica. De motor is anders dan vorig jaar en heeft de nieuwe elektronica nodig. Daar moeten we aan werken. Er is unaniem door beide rijders gekozen voor deze weg en daar zitten we aan vast.”

Lees ook: Valentino Rossi bezorgd: ‘We hebben niet de snelheid’

“We zijn gebonden aan de reglementen. Dit seizoen kozen de fabrieksrijders een nieuwe motor, die voor beide hetzelfde moet zijn. Maar het zijn twee verschillende rijders met een ander gewicht en een andere rijstijl. Ze kunnen ieder hun eigen chassis kiezen, maar ze zitten vast aan het motorblok dat ze in het voorseizoen hebben uitgekozen.”

“Zarco heeft hetzelfde chassis maar een ander blok. We gebruiken vijf chassisversies per seizoen. Nu heeft hij (Zarco) een van de 2016-versies, hetzelfde als wij, maar niet degene die hij vorig jaar gebruikte. Hij heeft het pakket gekozen wat voor hem werkt. Wij kunnen op basis van de regelgeving niet Zarco’s pakket (chassis en motorblok) gebruiken. Zarco’s motor is prima voor hem, maar ik heb geen idee hoe het zou zijn voor Valentino of Maverick, of hoe Johann het zou doen op een motor van een van hen.”

Foto: MotoGP.com

Jouw reactie