Russell blijft De Vries nipt voor in spectaculaire Formule 2-race

(c) Prema Racing

George Russell heeft op het Circuit de Catalunya de Formule 2-hoofdrace op zijn naam geschreven. De Brit bleef Nyck de Vries en Lando Norris na een spectaculair gevecht nipt voor.

De Vries startte vanaf de tweede plaats en knokte de volledige wedstrijd om de leiding. Hij moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Russell, die onderdeel is van het talentenprogramma van Mercedes. Het was de tweede keer dit seizoen dat De Vries naar het podium mocht. Twee weken geleden in Baku kwam hij tijdens de sprintrace als tweede over de meet.

Sterke start

De Vries begon sterk aan de race, profiteerde van een zwakke start van Alexander Albon en pakte nog voor de eerste bocht de leiding. Die positie kon De Vries niet lang vasthouden. Met behulp van DRS ging Mercedes-talent Russell voorbij de Prema Racing-coureur op het rechte stuk. De Vries kon het tempo van Russell niet volgen en zag de Brit aan de horizon verdwijnen.

Nadat Maximilian Günther door een schuiver in de eerste bocht na de start al kortstondig voor een virtual-safetycar-periode zorgde, werd de wedstrijd na zeven rondjes opnieuw geneutraliseerd. De twee coureurs van het Nederlandse MP Motorsport, Roberto Merhi en Ralph Bosschung, waren met elkaar in contact gekomen. Bosschung eindigde in de bandenstapel, zijn teamgenoot moest noodgedwongen stoppen om zijn voorvleugel te wisselen.

Toen het asfalt weer werd vrijgegeven kwam De Vries direct onder druk van Albon te staan. De Nederlander was op het rechte stuk een sitting duck, werd voorbijgereden door de Brit en viel terug naar de derde plaats.

Neutralisatie

Twee rondes later werd de wedstrijd opnieuw geneutraliseerd met een virtuele safetycar. Ditmaal stond Arjun Maini in de muur. Normaal gesproken zou dit voor de coureurs een mooi moment zijn geweest om de banden te wisselen, maar omdat het licht begon te regenen – en daardoor mogelijk het bandenreglement zou vervallen – kozen de teams er voor om zo lang mogelijk buiten te blijven.

De Vries ging als een van de betere coureurs met zijn banden om en kon daar van profiteren. Achterop het circuit ging de Fries voorbij Albon en pakte hij P2 terug.

Terwijl ook wedstrijdleider Russell problemen met zijn banden begon te krijgen, voelde De Vries zich steeds meer in zijn element. Hij opende de jacht op Russell en probeerde het gat dicht te rijden. Hij had drie rondjes nodig om binnen aanvalsafstand van Russell te komen, maar voordat hij daadwerkelijk een aanval in kon zetten werd zowel De Vries als Russell naar binnen geroepen. Beide stops duurden even lang en de posities werden gehandhaafd.

Het gevecht tussen de McLaren-protegé en het Mercedes-talent ging ook na de stops onverminderd hard door. De Vries viel tot twee keer toe aan, maar Russell verdedigde sterk en hield stand.

Norris

De twee kemphanen kregen even rust toen opnieuw de virtual-safetycar naar buiten werd gestuurd omdat Sean Gelael en Louis Deletraz met elkaar in aanraking waren gekomen en crashte. Voor dat incident profiteerde Lando Norris, die op P3 lag, van het gevecht tussen De Vries en Russell en reed het gat dicht.

Met nog vijf minuten te gaan (de race werd op tijd afgevlagd) maakten de fans zich op voor een sprintrace waarin Russell, De Vries en Norris in een direct gevecht zouden gaan knokken voor de zege.

Nadat De Vries een poging aan het eind van het rechte stuk zag stranden, probeerde hij het in bocht 5 opnieuw: De Vries zette zijn bolide naast die van Russel, ging hem voorbij, maar schoot te ver door en viel weer terug naar P2.

De Vries leek vervolgens eieren voor zijn geld te kiezen en genoegen te nemen met de tweede plaats. Hij liet het gat met Russel oplopen en bleef buiten bereik van Norris. Daarmee was zijn eerste podiumplek van dit seizoen tijdens een hoofdrace een feit.

Geld verdienen met je Formule 1-kennis? Doe mee met een van de race-spellen en win tot 2.500 euro aan prijzen!