Preview GP Spanje: Voorspelbare processies op eerste bocht na

(c) Red Bull

Michael Schumacher won in 2004 zijn zesde en laatste Spaanse Grand Prix. Vijfmaal won hij vanaf poleposition. De meeste edities op het Circuit de Catalunya zijn voorspelbare processies van start tot finish. Maar ja, die eerste bocht hè?

Dit weekeinde zal de 60ste Spaanse Grand Prix worden verreden. Het was in 1951 de Argentijn Juan Manuel Fangio die de allereerste officiële Spaanse Grand Prix op zijn naam schreef. Althans de eerste die meetelde voor het wereldkampioenschap Formule 1 zoals we dat vandaag de dag kennen. Sinds 1991 is het circuit nabij Barcelona gastheer, dit jaar dus voor de 28ste keer. Van de voorgaande 27 edities werd maar liefst 20 keer gewonnen door de man op pole. Over voorspelbaar gesproken.

Koning van Spanje

Michael Schumacher is met zes overwinningen de ‘Koning van Spanje’, andere coureurs staan in de recordboeken op gepaste afstand van de Duitse recordhouder. Van de vijf coureurs die elk drie overwinningen behaalden is geen enkele nog actief als coureur. Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en Lewis Hamilton staan elk op twee overwinningen, samen met nog drie coureurs waaronder Ayrton Senna.

Bij de constructeurs is het evenmin spannend. Van de tegenwoordig nog actieve teams staat Ferrari fier bovenaan met 12 overwinningen, gevolgd door McLaren en Williams met beiden acht zeges. Mercedes en Red Bull hebben er drie op hun naam staan.

Voor tweevoudig winnaar en wereldkampioen Fernando Alonso en Carlos Sainz is de Grand Prix van Spanje hun thuisrace op het 4.655 kilometer lange circuit. En nu we toch wat cijfers er bij pakken; de race gaat over een afstand van 307,104 kilometer en telt 66 ronden. Snelste ronde is in handen van Kimi Raikkonen, hij zette in 2008 een tijd van 1:21,670 op de klokken. De pole ging vorig jaar naar Lewis Hamilton die in de Mercedes een eerste tijd van 1:19,149 liet noteren.

Mickey Mouse

Er zijn zestien bochten op wat de coureurs ietwat oneerbiedig een “Mickey Mouse”-circuit noemen. De lay-out van het Circuit de Catalunya kent namelijk weinig geheimen voor de coureurs, aangezien elk vanwege de vele tests die hier gehouden worden het circuit op zijn duimpje kent. De meest tot de verbeelding sprekende namen zijn die van bocht 4, Repsol en bocht 10, La Caixa.

Bandenleverancier Pirelli neemt drie compounds mee naar medium, soft en supersoft. Naar verwachting zal de bandenslijtage hier vrij hoog zijn, het Circuit de Catalunya is namelijk voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Afgelopen winter hadden de teams daar nog niet zoveel last van maar omdat de temperaturen komend weekeinde veel hoger zullen liggen kan dat van doorslaggevend belang zijn voor de te kiezen strategie, aldus Mario Isola van Pirelli.

Inhalen voor positie is in principe haast niet te doen. Natuurlijk helpen de beide DRS-zones de coureurs om achterblijvers te passeren. De eerste zone ligt tussen bocht 9 en 10 en de tweede na bocht 16 wanneer de coureurs het lange rechte stuk van start-finish opkomen. Dit weekeinde is het begin van de tweede DRS-zone ongeveer 100 meter naar voren gehaald, dus mogelijk geeft dit de coureurs dit jaar wel genoeg marge om posities te winnen. Over het algemeen zijn de inhaalacties hier schaars. Dat gezegd hebbende, Lewis Hamilton behaalde hier vorig jaar de zege door een fraaie inhaalactie op zijn titelrivaal Sebastian Vettel.

Buitenom

Zoals bij zovele circuits is de eerste bocht na start-finish altijd spannend. Vorig jaar werd Max Verstappen het slachtoffer van een aanrijding tussen Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen. De Nederlander probeerde het tweetal buitenom in te halen maar viel uit. Voor de vele Nederlandse fans langs de baan een grote teleurstelling. Als zondag om 15.10 uur de rode lichten doven weten we een paar tellen later of we ons kunnen opmaken voor een safetycarcar-situatie of processie.

Bekijk hier alle tijden van vrije training, kwalificatie en race.

Geld verdienen met je Formule 1-kennis? Doe mee met een van de race-spellen en win tot 2.500 euro aan prijzen!