Valentino Rossi bezorgd: ‘We hebben niet de snelheid’

Meestal weten Valentino Rossi en zijn crew voor een race wel een konijn uit de hoge hoed te toveren, maar of dat voor de MotoGP van Spanje ook lukt… De Yamaha-coureur is er niet heel erg hoopvol over. “We proberen uiteraard al het mogelijke, maar dat hebben we gisteren en vandaag ook al gedaan en we lijken de problemen niet onder controle te krijgen.”

In zijn persconferentie na de kwalificatie klonk Valentino Rossi ongewoon somber. Met de tiende plaats op de startgrid – en Yamaha-teamgenoot Maverick Viñales op 11 – kan de Italiaan niet tevreden zijn. “Het lijkt wel of de problemen alleen maar groter worden”, vertelde hij. “We proberen van alles – aan de balans, met de banden – maar niets werkt. Zodra de temperatuur oploopt, raken we verder van huis.”

Zie ook: Crutchlow ontzegt Marquez poleposition met baanrecord

De wedstrijd in Jerez winnen, zoals hij negen keer eerder presteerde, acht Rossi nagenoeg onmogelijk. “Ik vrees dat we daarvoor niet genoeg snelheid hebben en ik weet niet wat de banden gaan doen naarmate de wedstrijd vordert. Het ziet ernaar uit dat het morgenmiddag zeker zo warm wordt als het in de kwalificatie was. Dat is geen goed nieuws voor ons. Tenzij we voor de race plotseling de oplossing vinden waar we nu al een jaar naar op zoek zijn, zal het erg moeilijk worden.”

Het was vorig jaar in Jerez toen de problemen bij Yamaha voor het eerst duidelijk werden. Rossi en Viñales konden niet meedoen om de podiumplaatsen. Viñales werd zesde, Rossi slechts tiende. Ten opzichte van een jaar geleden lijkt er nog niet veel veranderd: de problemen waar het Yamaha-duo tegenaan loopt zijn eender.

Zie ook: Valentino Rossi: ‘Race was rampzalig’

“Vanochtend, toen het nog wat koeler was, was het niet fantastisch, maar was het verschil met de kop minder groot”, legde Rossi uit. “Daar verloren we het in de acceleratie. We komen niet goed de bochten uit. Waar dat aan ligt, daar verschillen binnen het team de meningen over. Het zou een mechanisch probleem kunnen zijn, maar ik denk persoonlijk dat het aan de elektronica ligt. De concurrentie is daarmee momenteel verder dan wij.”

Als het warmer wordt, zoals in de middag, vormen de banden het grootste probleem. “Het asfalt was bijna 50 graden vanmiddag. Met de zachtere compound zwabbert de motor alle kanten op, met de hardere compound hebben we geen grip. Ik heb wel gekeken hoe Johann Zarco (derde tijd, NK) het doet. Hij heeft een heel soepele rijstijl, waarmee hij de banden wat meer kan sparen, maar hij is ook een stuk kleiner en lichter. Ik kan mijn rijstijl wel aanpassen, maar ik kan niet ineens een kop kleiner worden. Ik denk ook niet dat het per se daar aan ligt. Viñales is ook kleiner en lichter dan ik en die heeft dezelfde problemen.”

Ook Zarco liep overigens tegen problemen aan. “Naarmate het warmer wordt, is het ook voor ons moeilijker”, zei de Fransman. “In FP4 hebben we wat zaken aangepast en dat werkte. Met de laatste band in de kwalificatie voelde ik me erg goed. Waarmee we morgen in de wedstrijd gaan rijden, is nog even uitproberen, maar het zal minstens de medium worden, misschien zelfs de harde, maar die hebben we niet geprobeerd.”