Johann Zarco voor twee jaar naar KTM-fabrieksteam

(c) KTM Images

MotoGP-coureur Johann Zarco maakt, zoals verwacht, volgend seizoen de overstap van Yamaha naar KTM. De Fransman tekende een tweejarig contract bij het fabrieksteam van het Oostenrijkse merk. Gisteren werd al bekend dat Pol Espargaro tot en met 2020 heeft bijgetekend bij KTM.

Nadat bekend werd dat het Tech3-team vanaf volgend jaar met KTM gaat werken, na twintig jaar als satellietteam van Yamaha, was al verwachting dat Zarco ook zou overstappen naar het Oostenrijkse merk. De Fransman, tweevoudig Moto2-wereldkampioen, had bij Yamaha geen vooruitzichten op een contract als fabriekscoureur terwijl dat wel zijn ambitie is.

Bij KTM treft hij gelijksoortige ambities. Het merk kwam vorig jaar terug in de MotoGP en timmert hard aan de weg. Een winnende machine is het nog niet, maar als het aan KTM-sportdirecteur Pit Beirer ligt, gaat dat niet lang meer duren. “Johann had niet bij ons getekend als hij niet zou geloven dat we hem kunnen uitrusten met een motor waarmee hij minimaal op het niveau waarop hij nu rijdt, zou kunnen meedoen. Wij kennen Johann al heel lang, sinds hij in de Red Bull Rookies Cup op KTM reed. Vervolgens hebben we nauw samengewerkt in de Moto3 en Moto2. We hebben ook een goede band met zijn manager Laurent Fellon. Het was een gezamenlijke inspanning om dit voor elkaar te krijgen.”

Zarco reageerde op zijn Facebookpagina: “Ik zet mijn carrière voort waar die ooit begon. Jullie snappen het al, ik ga naar KTM. Ik ben erg blij met deze stap, want we hebben hetzelfde motto: ready to race!”

Later, tijdens zijn persbriefing in Jerez, vertelde Zarco dat KTM zo veel moeite voor hem heeft gedaan en dat daar zo veel waardering en vertrouwen uit sprak, dat hij niet kon weigeren. “Inderdaad had ik ook een aanbieding van Honda, maar dat zou betekenen dat ik teamgenoot van Marc Marquez zou worden. Daar is niets mis mee, maar om dan te winnen moet ik het niveau van Marquez halen. Dat moet ik ook als ik hem op KTM wil verslaan. In dat geval vind ik de uitdaging op KTM te winnen groter en interessanter dan op Honda. KTM is bovendien een Europees merk. Dat spreekt me aan.”

Om aan de Yamaha te wennen lette Zarco goed op de rijstijl van Jorge Lorenzo. Diens rijstijl werkt duidelijk niet voor de Ducati waarmee hij nu worstelt, en zo lijkt ook de KTM een andere aanpak te vragen dan Zarco nu gewend is. “Het is nog een vraagteken wat ik zal moeten veranderen, maar mijn rijstijl aanpassen aan de omstandigheden is over het algemeen een van mijn sterke punten. Daar heb ik dus wel vertrouwen in.”