Formule 1 akkoord met aerodynamische aanpassingen

(c) Force India

De Formule 1 Commissie is gisteren akkoord gegaan met enkele aerodynamische aanpassingen die vanaf volgend jaar het inhalen een stuk eenvoudiger moeten maken.

Met ingang van 2019 wordt de voorvleugel zo aangepast dat het makkelijker wordt om dicht achter elkaar te rijden zonder dat dit ten koste gaat van de neerwaartse druk, een van de grootste ergernissen van de coureurs en een van de belangrijkste redenen waarom er in de Formule 1 zo weinig wordt ingehaald.

Ook de vleugeltjes die op en rond de voorste remkoeling (brake duct) zijn aangebracht moeten verdwijnen en de bolides krijgen bredere en diepere achtervleugels om meer effect te halen uit het DRS-systeem.

Dat de regelwijziging er komt mag een klein wonder heten. Tot en met afgelopen weekend was alleen Williams voorstander van de aanpassingen, maar blijkbaar is er sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan een andere wind gaan waaien. Volgens insiders zijn nu ook Mercedes, Force India en Sauber om, precies genoeg om de wijziging door te voeren. In de reglementen staat dat slechts vier van de tien teams hun fiat hoeven te geven aan een regelwijziging als de andere leden van de Formule 1 Commissie (FIA, Liberty Media, promotors en sponsoren) er al mee akkoord zijn.

Red Bull, Ferrari, McLaren, Renault, Toro Rosso en Haas zouden niets zien in de plannen. Hun voornaamste argument tegen het voorstel is dat er in 2021 al zoveel gaat veranderen dat deze wijziging niet zoveel zin heeft. Overigens heeft Ferrari nog een veto achter de hand. De Scuderia zou die kunnen inzetten, maar de Italianen moeten dan wel aantonen dat ze niet uit eigenbelang tegen de wijziging zijn.