Zo werkt de Formule 1: Teamtactiek

(c) Sahara Force India

In het boek ‘Zo werkt de Formule 1’ legt Olav Mol het een en ander uit over teamtactiek.

In principe rijdt iedere coureur voor zijn eigen kansen, maar het komt voor dat twee teamgenoten op de baan samenwerken. De meest logische situatie waarin dat gebeurt is als bijvoorbeeld de een net nieuwe banden heeft en achter zijn teamgenoot op oude banden rijdt. De achterste is dan vaak sneller dan de voorste, die zijn snellere teamgenoot makkelijk zal laten passeren.

Een andere manier van samenwerken tijdens de race gebeurt als het cruciaal is om een bepaald aantal punten voor het constructeurskampioenschap te scoren. De teamleiding kan dan besluiten dat een van de rijders zich focust op het verdedigen van een plek tegenover een concurrent, in plaats van dat hij zijn teamgenoot voor hem aanvalt. Het resultaat dat de teamgenoten samen bijvoorbeeld tweede en derde worden en zorgen dat er geen ander tussenkomt, is belangrijker dan wie van de twee tweede of derde wordt. Het teambelang gaat dan voor het individuele rijdersbelang.

Een vorm van tactisch samenwerken komt ook voor bij teams die een duidelijke eerste en tweede rijder hebben. Zelden zal het openlijk worden gezegd en het komt tegenwoordig ook niet vaak meer voor. In het verleden was de combinatie van Michael Schumacher en Rubens Barichello een duidelijk voorbeeld. Schumacher ‘moest’ kampioen worden en Barichello moest hem daarbij helpen. De Braziliaan liet daardoor niet altijd zien wat hij misschien wél kon, maar hij kreeg er wel vorstelijk voor betaald.

Wil je meer weten over de achtergronden van de Formule 1? Lees dan ‘Zo werkt de Formule 1’.