Brandstof sparen in Formule 1 per 2019 niet meer nodig

(c) Red Bull content pool

Tijdens de bijeenkomst van de Formule 1 Strategy Group en de Formule 1-commissie van afgelopen dinsdag zijn enkele regelwijzigingen besproken. Zo is er besloten om de brandstoflimiet te verhogen. Deze gaat van 105 naar maximaal 110 kilo per coureur per race.

De verhoging van de brandstoflimiet moet voorkomen dat coureurs volgend jaar nog benzine moeten sparen en ze de gelegenheid geven de hele race door vol vermogen te rijden. Of dat ook echt gaat gebeuren, is afwachten. Door de restricties voor het aantal te gebruiken motoronderdelen, moeten coureurs nog steeds de slijtage van de motoronderdelen managen.

Een andere verandering voor volgend seizoen is dat het gewicht van de coureur definitief van dat van de auto gescheiden wordt. Nu moet een Formule 1-auto exclusief de brandstof minimaal 733 kilo wegen. Dit gewicht is inclusief coureur en droogweerbanden. Zwaardere coureurs zijn hierdoor in het nadeel, omdat hun gewicht een groter aandeel heeft in het minimale gewicht.

Coureurs met een hoger gewicht zijn door de wijziging niet meer in het nadeel. Voor elke coureur wordt in 2019 namelijk een standaardgewicht gerekend. Voor elke kilo onder dit gewicht krijgt de coureur ballast in de stoel mee.

Motoren

De FIA heeft ook de motorformule voor 2021 geconcretiseerd. Zoals verwacht blijven de huidige 1.6 liter hybride V6 turbomotoren bestaan. Deze worden alleen een stuk eenvoudiger. De MGU-H, het systeem dat energie opwekt via de turbo, zal als het aan de autosportbond ligt met ingang van 2021 niet langer deel uitmaken van de hybridesystemen. De FIA gaat met dit voorstel naar de motorfabrikanten, waarbij het doel is eind mei tot een besluit te komen.